Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av frippe64
#1427980
epostaren skrev: fre 05 feb 2021, 19:15 Alltid dom bästa däcken bak...
Det använder vissa som ett mantra ja. Själv sätter jag sommardäcken så att slitaget jämnas ut. När det gäller vinterdäck har jag bästa bak.
av frippe64
#1434683
Läste just detta i en instruktionsbok från Volvo:

Däcksrotation

Bilen har ingen obligatorisk däcksrotation. Körsätt, däcktryck, klimat och vägarnas skick har en inverkan på hur snabbt däcken åldras och slits. Rätt däcktryck ger jämnare slitage.

För att undvika skillnader i mönsterdjup samt förhindra att slitagemönster uppstår på däcken, bör fram- och bakhjulen skiftas med varandra. Lämplig körsträcka vid första skiftet är ca 5000 km (ca 3100 miles) och därefter med 10000 km (ca 6200 miles) intervall.
Användarvisningsbild
av epostaren
#1434906
frippe64 skrev: lör 06 feb 2021, 10:22
epostaren skrev: fre 05 feb 2021, 19:15 Alltid dom bästa däcken bak...
Det använder vissa som ett mantra ja. Själv sätter jag sommardäcken så att slitaget jämnas ut. När det gäller vinterdäck har jag bästa bak.
Alltid dom bästa däcken bak...
Alltid dom bästa däcken bak...
Alltid dom bästa däcken bak...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1435149
Funk skrev:
TommyP86 skrev:Nää. Man roterar.
Yupp !!

/Thomas
Väldigt många däck har bestämd rotationsriktning, då kan man inte rotera däcken. Men byta fram/bak på samma sida går bra.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1435155
...och då brukar även däcken vara märkta med insida/utsida.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1435165
TommyP86 skrev:Haha, touché.

Nej, visst är det så. Många däck har in/ut. Har man inte bra stäm med däckfolket blir det dyrt också.
Jag brukar byta fram/bak vid varje byte vinter till sommardäck. 1200 mil per år ger 600 mil mellan byte. Så att bakdäcken då har en halv mm mindre mönster spelar nog ingen roll.

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]