Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av arrebarren
#1424906
Hej,

Har ett litet problem. Bilia har skiftat från sommar till vinterdäck på sambons v40 men det har helt missats att märkas upp vilket däck som satt var. Efter skiftet hos Bilia så lades däcken i skuffen med däckpåsar och det kördes sedan gladeligen hem utan någon större tanke på detta.

Väl hemma stuvades däcken in i garaget och efter en tid när jag tänkte ta mig an att tvätta av och häkta på däcken på en däckställning insåg jag att varken påsarna eller däcken i sig är uppmärkta efter att jag provade tvätta av första däcket.

Nu till frågorna: Går det på något vis att försöka ta redan på vilket däck som satt var? Bilen är en v40 t3 -17 som rullat 2500 mil.

Alla tips eller idéer uppskattas.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1424911
Du kan mäta mönsterdjupen och titta på däcken yttre sidor om det står något om rotationsriktning.
Är det originaldäck sen bilen var ny är jag tveksam till att de är så slitna att en omväxling fram/bak spelar så stor roll.
av Erik Å
#1427892
Växla såpass ofta att de slits jämnt så försvinner problemet!
I bilens hemland USA är "rotate tires" mer eller mindre en religion :-/
Men se upp med däck som har markerad rotationsriktning, de får förstås bara byta plats fram/bak, inte byta sida.
Sen finns någon teori om att dubbdäck inte får byta rotationsriktning när de väl är inkörda.. Ingen aning, berör inte mig :-D

https://www.popularmechanics.com/cars/c ... ate-tires/
av Rådlös
#1427925
För några år sedan noterade jag att två av mina vinterdäck hade mera småstenar kvar i mönstret än vad dom andra två hade. Detta var vid hjulskiftet på våren. Jag vet inte säkert, men jag ställde frågan här på forumet och det blev nog så att majoriteten ansåg att det borde ha varit framdäcken som hade mera småstenar.
Tag inte detta som några Kungsord, det var bara en observation som jag gjorde på mina hjul. Men spara detta som ett tips. När TS byter hjul i vår, så kolla om det är markant mera småstenar i mönstret på två av däcken. Då borde dom ha suttit på samma axel, tycker jag. Om det sedan är fram eller bak vågar jag inte tycka ännu. Men notera när du byter hur dom ser ut och berätta gärna här så sprider vi kunskapen att det är ett "litet knep" att träffa rätt.
Men det pratas om uppmärkt rotationsriktning på däcken här. Följ det i första hand! Om det var mycket småsten i två däck kan ju ha varit en ren tillfällighet och inte en regel. Men som sagt, ser man några tecken på att det stämmer, så kan man ju bära det med sig som en kunskap. Men gör en dubbelkoll för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1427928
Mer sten är lika med fram ja. Det är för att de trycks in när man snurrar på ratten i låga farter eller stillastående.

Skiljer det någon millimeter sätter jag de bästa fram ändå och det är ungefär det som brukar skilja för mig
Användarvisningsbild
av Perra83
#1427930
Med mycket sten i mönstret i däck på en framhjulsdriven bil då har dessa däck suttit bak, så är det. Framdäcken både gasar och bromsar då blir mönstret rent.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]