Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1435186
Nej knappast. Vissa är helt militanta på bäst bak, jag brukar köra en varannan säsong fram/bak på vinterdäcken, skiftar en gång per säsong på sommarhjul.
Hellre fyra nya än 2 nya och 2 gamla.
Användarvisningsbild
av Funk
#1435247
TommyP86 skrev:Nej knappast. Vissa är helt militanta på bäst bak, jag brukar köra en varannan säsong fram/bak på vinterdäcken, skiftar en gång per säsong på sommarhjul.
Hellre fyra nya än 2 nya och 2 gamla.
Generellt så gäller det, men i takt med ABS och antisladdsystemens utbredning blev det mindre och mindre viktigt. Men bästa bak är absolut inte fel.

/Thomas
av Malmstroem
#1435256
Det verkar som om det gått religion i det hela. Jag hör också till de som regelbundet skiftar fram och bakdäck. Så länge det är liten skillnad har jag inte märkt något problem med det. Jag eftersträvar att ha så jämna däck som möjligt på bilen. Det gör att de som är lite bättre hamnar fram. När däcken börjar ta slut köper jag sedan fyra nya.

Naturligtvis sätter jag inte på ett par utslitna bakdäck tillsammans med ett helt nytt par framdäck. Men det finns alltid någon "bästa-däcket-bak" taliban som tycker att jag gör fel i alla fall.

Jag kan leva med det.
av Rådlös
#1445097
Ja, Perra83. Jag lät en verkstad byta mina däck nu (på grund av bl.a ryggskott) och verkstaden satte på små etiketter på ventilerna där det stog vilket hjul det var. Småstenenarna satt i bakdäcken.
Kolla gärna ni andra också. Det kunde ju vara en bra "tumregel" att ha för en bilägare som vill sätta däcken på rätt ställe.

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]