Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1422640
Körde på en sten i låg fart, cirka 10 km/h. Det var rätt isigt på vägen så bilen gled iväg i sidled. Det var höger bak.

Vågar jag köra vidare, finns det någon reparationsmöjlighet eller är det bara att byta ut däcket?
1.jpg
1.jpg (322.74 KiB) Visad 2700 gånger
2.jpg
2.jpg (358.76 KiB) Visad 2700 gånger
3.jpg
3.jpg (403.81 KiB) Visad 2700 gånger
#1422641
Jag hade bytt. Tveklöst. Det är, mig veterligen, olagligt att laga däcksidan, men det är hursomhelst olämpligt. Hade inte kört någon längre sträcka eller högre fart med ett sådant däck.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk



#1422671
Det hålet är för stort för att laga. Byt däck.
Jag var nyligen inblandad i en situation där spiralfjädern på ett framhjul hade gått av (rostat av?) och pekade rakt in i däcket. Det blev ju bara ett hål så man kunde trycka in ett finger, men redan det var för stort för att laga.
Så låt ditt däck tjänstgöra som sprängmatta vid något vägbygge i stället. Då kanske det blir färre lömska stenar i vägkanterna i fortsättningen.
#1422677
1000 mil är gränsfall. Jag hade troligen bytt bägge bakdäcken.

Mät och jämför med ett nytt. Om skillnaden bara är 1-2 millimeter hade jag nöjt mig med ett däck. Vid 2-3 millimeter (eller mer) skillnad så hade det blivit två nya.

Det är inte primärt rädslan om den eldrivna bakaxeln som gör att jag skulle bytta bägge däcken (bakaxeln klarar säkert flera millimeters skillnad). Det är oron över att få inkonsekventa köregenskaper p.g.a. olika mönsterdjup som skulle fått mig att bytta bägge däcken.
#1422748
Kolla med däckverkstad om de kan få fram ett motsvarande begagnat däck som det andra
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]