Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ted68
#1421609
Har en CTEC MX5.0 som jag laddar min bil med.
Är det nån fördel att använda AGM-läget, tänker mest på livslängden på mina batterier i bilen.
Att det tar tre timmar eller fem timmar att ladda det fullt spelar ingen roll för jag låter den stå på över natten när jag laddar.
Användarvisningsbild
av Funk
#1421711
Har du AGM så skall du använda det läget då dom batterierna skall ha högre laddspänning. Laddtiden är i princip samma oavsett läge..

/Thomas
av Lövet
#1421740
Vad kan hända om man låter bli? Alla laddare har ju inte AGM-läge.
av Lövet
#1421743
Tompan60 skrev:Lövet. AMG batteriet blir då bara laddat till 80% om den inte laddas i AMG läget
Ok. Låter inte som en katastrof så länge man är medveten om det. Min ena bil har AGM batteri men AGM laddaren sitter i båten för tillfället.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1421776
Jag har en bil med bromskraftsåtervinning och AGM batteri. Bilen laddar aldrig batteriet till 100% för det måste finns marginal kvar att trycka in ström i batteriet när man bromsar.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1422354
Så om man laddar med AGM-läget fast man inte har AGM-batteri laddar den fortare?
av 20FJan
#1422355
Nej, laddaren ger redan max om det inte är en väldigt kraftig modell. Blybatterier kan inte snabbladdas med mer än ca 1/10 av kapaciteten. Du kommer bara att överladda batteriet efter det är fullt och riskera att koka ur det.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1422361
20FJan skrev: tor 07 jan 2021, 20:51 Nej, laddaren ger redan max om det inte är en väldigt kraftig modell. Blybatterier kan inte snabbladdas med mer än ca 1/10 av kapaciteten. Du kommer bara att överladda batteriet efter det är fullt och riskera att koka ur det.
Tänkte på just denna 5A laddare som även jag själv har.
Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]