Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1417524
En verkstad satt nyligen på mina gamla vinterhjul på bilen (jag tog över pappas bil i somras och har inte åkt med dessa vinterdäck innan). Direkt efter ute på motovägen känner jag vid ganska exakt 80km/h ett vobblande i bilen, känns inte bara i ratten utan hela bilen. Detta bör ju indikera i obalanserade däck. Hur kan de bli obalanserade efter tidigare balansering? Snedslitna? ...inte vad jag kan se med blotta ögat.

Idag var jag till en lokal liten däckfirma, driven av nysvensk i ett hål i väggen i en källarlokal :-) ..men det ska väl gå lite bra tänker jag. 100kr per däck. De två som jobbade där höll på rätt länge, tag bort gamla vikter, balanserade, klistrade på vikter, snurrade däcken igen o höll på tills vikterna gjorde sitt.

Vikterna de tog bort satt fast rätt ordentligt, och de såg ut att varit täckta med någon sorts tejp. Jag såg de knappt, så väl kamouflerade var vikterna. De skar bort "vikt-tejp-längderna" med morakniv. De nya vikterna såg ut som leksaksbitar av plast. På bilden sitter 3 vikter, den i mitten hade han satt 4 mm snett så den satt utanför fälgen. Skulle flyga bort direkt vid högtryckstvätt. Jag kunde på bensinmacken se detta och lyfte upp vikten hur lätt som helst o tryckte fast den igen. Jag är verkligen orolig över klistret på dessa vikter om de verkligen håller. Klistra på redan smutsiga fälgar.Finns det olika typer av vikter man använder på marknaden?

Killarna verkade inte bry sig om vilka däck som satt var, bara rullriktningen var rätt. Fy fan tänker jag! Jag lyckades i alla fall hålla koll på att vänster bakdäck kom tillbaka på rätt plats igen. Detta är rätt allvarligt eftersom ev. snedslitna däck kommer bli ännu mer slitna om de hamna på fel sida om bilen, väl? Men, ett balanserat däck bör ju i alla fall vara balanserat, även om det hamnar på "fel" sida av bilen.

Idag, minuter efter balanseringen - märker jag lite mindre vobbel, men det finns kvar. Körde kort bara men tror det nu är vobbel vid ca 90km/h. Kommentarer på mina funderingar o vad det kan vara för vobblande? (Imorgon åker jag till bror på besiktningsfirman och ser om han kan lista ut något) Det ska nämnas att innan hjubytet fanns inga som helst problem med bilen eller hujlen.
däck blansering vikter.jpg
däck blansering vikter.jpg (269.34 KiB) Visad 2692 gånger
#1417612
Eftersom rotationsriktningen är rätt så har det sen mindre betydelse om hjulen hamnat fram eller bak. Tvärtom ska bästa paret vara bak enligt expertisen.

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]