- ons 09 dec 2020, 08:51
#1417230
Om batteriet är fulladdat klarar ett vanligt bilbatteri köld rätt bra. Din bil, en Volvo 740, lär ju inte ligga och tjuvdra speciellt mycket ström när bilen står parkerad. Men min V70 (2014) kan jag inte ha stående parkerad mer än 3 veckor ungefär innan bilen går ner i strömsparläge eller vad det heter för att batterispänningen börjar bli för låg. Detta för att det skall gå att starta bilen (förhoppningsvis) nästa gång, men annat funkar inte i strömsparläget som att starta dieselvärmaren och lite annat. Jag kopplar in en CTEK laddare var 14:dag hemma och laddar upp batteriet över natten så det blir fullt. Funkar för mig då jag har bilen hemma vid villan. Nyare bilar än min är säkert än värre att ligga och tjuvdra ur batteriet när bilen bara står parkerad.
Jag skulle nog ha kvar batteriet i bilen men kanske försöka ladda det 1-2 gånger under vintern om möjligt. Kanske möjligt för dig? Har inget minne jag ladda batteriet på vintern, på den tiden jag hade Volvo 142 och 144... och den stod ute jämt, men jag körde ju lite emellanåt. Kanske räcker du tar en sväng med bilen ibland så laddas batteriet lite med bilens generator medan du kör?
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.