Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av riskakan
#1417228
Jag använder inte bilen (Volvo 740) på vintern och undrar hur jag ska förvara batteriet. Ha det kvar i bilen, ta in det eller något annat? Bilen står ute på parkering så har inte tillgång till garage.

(Mod får gärna flytta tråden om den är i fel kategori).
Användarvisningsbild
av bem
#1417230
Om batteriet är fulladdat klarar ett vanligt bilbatteri köld rätt bra. Din bil, en Volvo 740, lär ju inte ligga och tjuvdra speciellt mycket ström när bilen står parkerad. Men min V70 (2014) kan jag inte ha stående parkerad mer än 3 veckor ungefär innan bilen går ner i strömsparläge eller vad det heter för att batterispänningen börjar bli för låg. Detta för att det skall gå att starta bilen (förhoppningsvis) nästa gång, men annat funkar inte i strömsparläget som att starta dieselvärmaren och lite annat. Jag kopplar in en CTEK laddare var 14:dag hemma och laddar upp batteriet över natten så det blir fullt. Funkar för mig då jag har bilen hemma vid villan. Nyare bilar än min är säkert än värre att ligga och tjuvdra ur batteriet när bilen bara står parkerad.
Jag skulle nog ha kvar batteriet i bilen men kanske försöka ladda det 1-2 gånger under vintern om möjligt. Kanske möjligt för dig? Har inget minne jag ladda batteriet på vintern, på den tiden jag hade Volvo 142 och 144... och den stod ute jämt, men jag körde ju lite emellanåt. Kanske räcker du tar en sväng med bilen ibland så laddas batteriet lite med bilens generator medan du kör?
/Bo
Användarvisningsbild
av frasse4
#1417266
Självurladdningen minskar ju kallare det är, men ett urladdat batteri fryser och går sönder. Jag skulle ta in batteriet och underhållsladda det någon gång varannan månad eller så.
av Rådlös
#1417268
Man kan påpeka här om att förvara batteriet inomhus att batterier är som vi människor. Dom och vi trivs bäst i vanlig rumstemperatur, max 20° C. Lägre går också bra för batterier men ha gärna en laddare i beredskap.
Om man nu inte har något garage eller källare kanske man har någon kompis eller föräldrar m.m. Eller något fall som jag såg för många år sedan, en jobbarkompis som hade en veteranbil var med i en motorklubb, jag vill inte säga raggarbilklubb, för då får det genast negativa vibbar. Men en klubb för bilintresserade. Dom hyrde ett stort garage i ett förortsflerfamiljehus och där fanns även vanliga medelsvenssonbilar som kanske stog avställda för vintern. Det fanns regler där. Man fick jobba med bilen efter behov och förstånd med hänsyn till andra, men man fick inte svetsa i garaget.
Så sök i annonser eller annonsera själv. Den här bilklubben kan ju inte ha varit unik i Sverige (?)
S/V60 Polestar utan taklucka

Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. &Aum[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney