Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
#1415551
Hej. Frugan kommer börja ta bilen till jobbet och lär ju vilja köra värmaren hela vintern. Tänkte skaffa en batteriladdare och passa på och ladda så ofta det finns möjlighet (bor i lägenhet).

1. Tips på bra batteriladdare till min bil ?
2. När man laddar med batteriet i bilen så kopplar man på framdragna pluspolen och i chassiet ? (vart sitter batteriet egentligen ? =D)
av LazerHawke
#1415558
Bosse78 skrev:Hej. Frugan kommer börja ta bilen till jobbet och lär ju vilja köra värmaren hela vintern. Tänkte skaffa en batteriladdare och passa på och ladda så ofta det finns möjlighet (bor i lägenhet).

1. Tips på bra batteriladdare till min bil ?
2. När man laddar med batteriet i bilen så kopplar man på framdragna pluspolen och i chassiet ? (vart sitter batteriet egentligen ? =D)
Batteriet sitter i bagaget dock sitter start/stopp batteriet fram =)
Screenshot_20201130-131101.png
Screenshot_20201130-131101.png (406.63 KiB) Visad 6090 gånger
av Hemingway
#1415562
Jag kör CTEK och har aldrig haft några problem med dem. Använder den till bil (ibland) och MC. Osäker på modellen jag har, men tror det heter MXS5.0 eller dylikt.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1415570
Va en sån jag hade tänkt. Hur lång tid tar det att ladda? (förstår att det är väldigt olika men så man får ett hum)

Sen verkar det ju smidigt med den där snabbkopplingen men vart ska man fästa dom då man inte kommer åt batteriet ?
av Malmstroem
#1415590
CTEK har olika styrkor på sina laddare. Jag har en CTEK 5, som laddar med 5 ampere (som mest). Volvo brukar väl ha 80-90 Ah (amperetimmar) på sina startbatterier.

Är batteriet halvtomt så behöver du ladda 45 Ah (med 90 Ah batteri). Med en laddare på 5-ampere tar det i teorin 9 timmar. I verkligheten är inte verkningsgraden 1, så lägg på 20% eller så i tid.

Är batteriet helt tomt, och du laddar med 5-ampere så tar det ca ett dygn. Tar det mer än 5-6 timmar att ladda batteriet bör du ladda oftare. Startbatterier mår inte bra av att djupurladdas.
av MBjerner
#1415615
Bosse78 skrev: mån 30 nov 2020, 14:05 Va en sån jag hade tänkt. Hur lång tid tar det att ladda? (förstår att det är väldigt olika men så man får ett hum)

Sen verkar det ju smidigt med den där snabbkopplingen men vart ska man fästa dom då man inte kommer åt batteriet ?
Jag kör med CTEK. Har satt fast snabbkopplingen direkt på stödbatteriet som sitter under luckan på bilden som @LazerHawke delat. Man får skruva lös dom 2 bultarna på luckan så kommer man åt hjälpbatteriet.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1415622
MBjerner skrev: mån 30 nov 2020, 19:12
Bosse78 skrev: mån 30 nov 2020, 14:05 Va en sån jag hade tänkt. Hur lång tid tar det att ladda? (förstår att det är väldigt olika men så man får ett hum)

Sen verkar det ju smidigt med den där snabbkopplingen men vart ska man fästa dom då man inte kommer åt batteriet ?
Jag kör med CTEK. Har satt fast snabbkopplingen direkt på stödbatteriet som sitter under luckan på bilden som @LazerHawke delat. Man får skruva lös dom 2 bultarna på luckan så kommer man åt hjälpbatteriet.
Aha, nice! Borrade du hål i lådan eller klämde du kabeln under locket bara ???
av S80-04
#1415665
Bosse78 skrev:
MBjerner skrev: mån 30 nov 2020, 19:12
Bosse78 skrev: mån 30 nov 2020, 14:05 Va en sån jag hade tänkt. Hur lång tid tar det att ladda? (förstår att det är väldigt olika men så man får ett hum)

Sen verkar det ju smidigt med den där snabbkopplingen men vart ska man fästa dom då man inte kommer åt batteriet ?
Jag kör med CTEK. Har satt fast snabbkopplingen direkt på stödbatteriet som sitter under luckan på bilden som @LazerHawke delat. Man får skruva lös dom 2 bultarna på luckan så kommer man åt hjälpbatteriet.
Aha, nice!
Har för mig att man inte skall koppla laddarens negativa pol direkt i batteriet, utan i chassit. Nånting med bilens mätning av laddning att skaffa.
av LazerHawke
#1415670
S80-04 skrev:
Bosse78 skrev:
MBjerner skrev: mån 30 nov 2020, 19:12 Jag kör med CTEK. Har satt fast snabbkopplingen direkt på stödbatteriet som sitter under luckan på bilden som @LazerHawke delat. Man får skruva lös dom 2 bultarna på luckan så kommer man åt hjälpbatteriet.
Aha, nice!
Har för mig att man inte skall koppla laddarens negativa pol direkt i batteriet, utan i chassit. Nånting med bilens mätning av laddning att skaffa.
bilden förklarar ju laddpunkter dessa har inget på batteriet att göra

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]