Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
#1422240
mange240 skrev: mån 28 dec 2020, 15:44 Screenshot_20201228-104714_Chrome.jpg

Varför inte montera laddaren rätt? :nerd:
Jag montera som jag blev rekommenderad här tidigare i tråden. Plus på stödbatteriets plus och jord längst ut till hö i motorrummet. Men det finns alltså en jordpunkt i stödbatteriets låda? Vart ska man sätta plus då lyckas ej hitta bilderna du länkar på volvocars. Känns ju lite konstigt att ha laddstatusövervakaren kopplad till stödbatteriet. Vilkens status ser jag egentligen? Start, stöd eller båda?
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1422317
Bosse78 skrev: tor 07 jan 2021, 09:34
mange240 skrev: mån 28 dec 2020, 15:44 Screenshot_20201228-104714_Chrome.jpg

Varför inte montera laddaren rätt? :nerd:
Jag montera som jag blev rekommenderad här tidigare i tråden. Plus på stödbatteriets plus och jord längst ut till hö i motorrummet. Men det finns alltså en jordpunkt i stödbatteriets låda? Vart ska man sätta plus då lyckas ej hitta bilderna du länkar på volvocars. Känns ju lite konstigt att ha laddstatusövervakaren kopplad till stödbatteriet. Vilkens status ser jag egentligen? Start, stöd eller båda?
Ok svarar på min egen fråga då. Kopplade igår plus på start/stopp batteriets pluspol och laddade tills laddaren sa att det var fulladdat och va nöjd med det. Men idag provade jag att sätta plus på bulten i mitten enl bilden ovan och det tog sedan många timmar att ladda batteriet igen och efter det blev det betydligt mer fart när man vred på startknappen.

Egen slutsats: Ladda via start/stopp batteriets pluspol laddar sannolikt bara start/stopp batteriet.
av agh39
#1516395
CTEK Support <[email protected]>

2 aug. 2022 23:11

till mig

Hej Anders,

Tack för att du kontaktar CTEK!

Anslut laddarens krokodilklammor på de ställen som anges i fordonets instruktioner.
Det lilla supportbatteriet kommer att laddas när laddaren indikerar fulladdat.
Låt laddaren vara ansluten i minst 12 timmar ytterligare när den visar fulladdat batteri.

Med vänliga hälsningar/Best Regards,
Mikael Magnusson






CTEK
OFFICE +46 10 344 88 10
Rostugnsvägen 3
776 70 VIKMANSHYTTAN | SWEDEN
WWW.CTEK.COM
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]