Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1411849
Vi har en V60 AWD 2020 som lånebil den här veckan. Helvete va dubben låter alltså!!!! Visst finns det situationer när dubb är bra men 95% av en svensk pissvinter fungerar dubbfritt för oss perfekt. Hade jag haft behov av AWD hade jag kanske även valt dubbdäck.
Kan inte säga att friktionsdäck slits speciellt snabbt. Mina gamla Nokian Hakka R gick i alla fall i fem år kanske till och med sex år. För mig gör det inget heller om dom inte skulle hålla lika länge som dubbdäck. Jag tycker om att köpa nytt.
#1411888
Minns tidigare vintrar.

Körde 100 mil genom Tyskland och bilen var lika ren och fin trots blött väder. Landade i Trelleborg och när jag efter 3 mil passerade Lund såg bilen ut som om man hade kallat ut alla Skanska betongarbetare för att gjuta in bilen I en äcklig ävja av vägbeläggning som malts ned av dubbdäck. Nästan så man ville vända tillbaka till Tyskland,
#1411917
Jag har kört dubbfritt i över 40 år. Jag jobbade med skidor och snowbord på 80- och 90-talen och låg då på 7 000 mil om året och körde i hela Sverige, det var snö då.
Det har fungerat hur bra som helst, jag köpte vår V70 MY16 fwd för ett år sedan i Östersund och den låg det dubbdäck på - fy för den lede säger jag. Och inte kan man köra söderut på vintern heller.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1413145
Jag har också kört dubbat för sista gången. Som en liten parantes kan jag inflika att enda gången jag har vart med i en sammanstötning är med dubbdäck på så 100% av olyckorna är med dubbdäck och 0% med dubbfritt, ganska tydlig statistik. :-)
#1413149
@StefanN, Ja den kan man inte argumentera emot ;-)
av Lövet
#1413230
Dubbfritt är perfekta vinterdäck. När det inte är halt.
Nu är det ju inte heller halt största delen av vintern egentligen och kan man lämna bilen värsta dagarna så skulle jag också valt dubbfritt. Nu kan jag inte det och har en backe upp till huset som har fullständigt klätt av dubbfria däck. Man kommer inte upp med dubbfritt men kommer upp med dubbade däck när asfalten är frusen så enkelt är det bara.
#1418282
Kört 75 mil med hakka 9 dubbdäcken, värsta upplevelsen jag vart med om i däckljud. Bestämde mig igår att vi kommer gå skilda vägar. Så nu blir det dubbfritt.

Ljudet som uppstår vid cirka 80km/h är som det tjuter i hela skallen efter ett tag 😯 jag står inte ut mer.

Kanske fått ett par måndags ex? Folk pratar om inkörning, men jag orkade inte längre, haha.
av Lövet
#1418354
VolvoJull3 skrev:Kört 75 mil med hakka 9 dubbdäcken, värsta upplevelsen jag vart med om i däckljud. Bestämde mig igår att vi kommer gå skilda vägar. Så nu blir det dubbfritt.
Det tar 200-300 mil innan de lugnar ner sig. Jag hade exakt samma reaktion. Men däcken halverades typ i ljudnivå efter ett par hundra mil.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]