Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ErrkaPetti
#1409179
Hej Volvovänner!

Har sökt i denna tråd utan framgång på min fråga, så, här kommer den:

Köpte min XC60 T5 2018 i juni i år begagnad, och, var dum nog att inte ta över vinterdäcken (dom skulle ha 10000:- för dom begagnade)...

Så, min fråga är - vad bör man ha på en icke 4-hjulsdriven XC60 från 2018? Dubb eller friktionsdäck?

Bor i Upplands Väsby, men kör aldrig inne i Stockholm, däremot har vi vinterbonad stuga (och dessutom svärmor) i Småland, så det blir en hel del E4:an samt mindre vägar på småländska höglandet...

Fick offert på 18” fälgar & däck, knappt 23000:- från lokala Volvohandlaren (Continenal Ice Contact 2 dubb)...

Men, vad säger ni andra med friktionsdäck - biter detta på denna tunga bil (icke AWD)?

Tackar på förhand!
av Javerhammar
#1409180
Jag är en inbiten dubb entusiast, några av mina kollegor är friktions fanatiker :)
Jag vill ha dubbar av samma anledning som man har bilbältet - när man minst anar det är då man behöver det som bäst.
De som kör dubbfritt kör XC90, V90 och V60, jag själv kör XC70 & Skoda superb med jämförbar tyngd, alla bilar är fyrhjulsdrivna.
Ingen av oss har krockat, åkt av vägen eller fastnat på grund av is och snö, inte heller på grund av dåligt grepp på barmark.
Utan dubbdäck skulle jag inte komma fram till landstället, testat friktion tidigare med mycket dåligt resultat :)
Min bil har ett betydligt högre vägljud än kollegornas, kan vara störande på längre resor.
Det handlar om personliga preferenser och om att anpassa körstilen till de just då rådande förhållandena.
Med tanke på miljö & ditt användande duger nog friktions däck alldeles utmärkt även fast jag själv aldrig skulle välja det.
av JanneB77
#1409181
ErrkaPetti skrev: mån 26 okt 2020, 05:55 Hej Volvovänner!

Har sökt i denna tråd utan framgång på min fråga, så, här kommer den:

Köpte min XC60 T5 2018 i juni i år begagnad, och, var dum nog att inte ta över vinterdäcken (dom skulle ha 10000:- för dom begagnade)...

Så, min fråga är - vad bör man ha på en icke 4-hjulsdriven XC60 från 2018? Dubb eller friktionsdäck?

Bor i Upplands Väsby, men kör aldrig inne i Stockholm, däremot har vi vinterbonad stuga (och dessutom svärmor) i Småland, så det blir en hel del E4:an samt mindre vägar på småländska höglandet...

Fick offert på 18” fälgar & däck, knappt 23000:- från lokala Volvohandlaren (Continenal Ice Contact 2 dubb)...

Men, vad säger ni andra med friktionsdäck - biter detta på denna tunga bil (icke AWD)?

Tackar på förhand!
Nu kommer du att få väldigt bestämda svar från två olika ”läger”... :-)
Jag bor strax söder om Stockholm, kör blandat stadskörning och landsväg/motorväg, kör bil till jobbet i stan och har lantställe i Västmanland. Ca 3000 mil/år. Rätt blandat med andra ord.

Har haft både dubbade och dubbfria däck och kan konstatera en sak;
Aldrig mer dubbfritt! De som påstår att de skulle ha lika bra fäste som dubbdäck ljuger eller ägnar sig åt duktiga killgissningar...
Du vet själv hur det ser ut i Stockholmsområdet. Det regnar på dagen och sen fryser det på under kvällen/natten och bildar svarthalka. Det brukar heta att ”Stockholmare kan ha dubbfritt då man bara kör motorväg”. Har då aldrig träffat på någon som ENBART kör motorväg och nog tusan blir det snorhalt även här.

Nä, dubbade däck av ”premiummärke” rekommenderar jag 7 dagar i veckan! Absolut det säkraste valet.
av Bempo
#1409194
Det är inte bara förmågan att ta sig fram eller kunna stanna som påverkar mina val av däck. Det är också fråga om att ha en bil som styr och följer dina kommandon. Jag har erfarenheter av att möta en galning på fel sida av mitträcke. Mitt i vintern, mörkt, den bilen doldes av bilen framför mig och helt plötsligt lyse mot lyse. Tack och lov hade jag all koncentration på trafiken och girade intuitivt 90 grader direkt och 90 grader tillbaka igen med XC70/Nokian dubb. Bilen följde direkt mina kommandon. Det var puls efteråt, och jag tackar de ordentliga dubbdäcken för hjälpen.
Det blir inga dubbfria däck på bilar i min familj
Användarvisningsbild
av perin
#1409203
Efter att haft körkort i snart 40 år och konsekvent alltid valt dubbdäck tänkte jag om när det blev dax för nya vinterdäck för två vintrar sedan, det blev då dubbfria Nokia R3. Det vill nog mycket till för att jag ska gå tillbaka till dubbade vinterdäck igen. Med en genomsnittstempertur här i norra Götaland mellan 15 december - 15 mars över 0°C så är vägarna allt som oftast blöta, visst kan det vara några dagar med halka och nysnö men man får väl då anpassa hastigheten precis som alltid efter vädret, vinter eller ej. Vi åker till fjällen några gånger varje vinter och det är väl endast i fjällmiljön det skulle kännas OK med dubbdäck, resan till fjällen är allt som oftast samma väglag som i söder, blöta vägar.
Det är nog ett fåtal som har ett reelt behov av dubbdäck om man bor i Götaland och i södra Svealand. Enstaka dagar med blötsnö får inte mig att tänka om, då funkar dubbfritt minst lika bra.
Senast redigerad av 1 perin, redigerad totalt 0 gånger.
av Primus
#1409211
Jag var länge inbiten dubbfanatiker, men testade friktionsdäck för 6 år sedan. Skulle aldrig gå tillbaka till dubbdäck med det körmönster jag har idag. Jag bor söder om söder i Stockholm vilket betyder mycket körning i Stockholm län. Idrottsförälder så många körningar tidigt på morgonen. Dessutom åker vi och till fjällen samt till vinterbonad sommarstuga i Östergötlands skärgård. Jag har aldrig märkt någon skillnad vad gäller framkomlighet. Friktionsdäcken fungerar lika bra som dubb på oplogad väg till sommarstugan som innehåller en backe.

Där dubben är lite bättre är på riktigt hal is. Det inträffar mycket sällan men får en del att välja dubb för just den situationen. Detta då det är en mycket tydlig och begriplig situation. Att friktion kan vara klart bättre än dubb i andra situationer läser man sällan om. Det beror på att det ofta är diffusare situationer det det är svårare att beskriva väglag och händelse. Men tänk situationen vinterväg med torr asfalt eller blöt vägbana i några plusgrader. Just där kan friktionsdäcket istället för dubb vara det som gör att du får de där extra centimetrarna/metrarna som gör att du klarar en situation.

Det jag försöker säga är att dubbfanatikerna ofta tar fram en typsituation och använder det som argument, men tappar bort att det finns situationer som är helt omvända. Så inget däck är perfekt, men jag, med mitt körmönster, skulle aldrig gå tillbaka till dubbdäck.
av Malmstroem
#1409212
Jag har fått uppfattningen att de som är mest fanatiska är dubbdäcksförespråkarna -- vilket säkert kan vara fel. :-D

Som första svaret i tråden sa -- "Det handlar om personliga preferenser och om att anpassa körstilen till de just då rådande förhållandena."

Jag har haft både och, men kör numera bara med dubbfria nordiska däck. Det är utan tvivel bättre fäste när det är riktig ishalka med bra dubbdäck. Vad man ska komma ihåg är att dubbarna slits fort, och efter något år är skillnaden betydligt mindre. Min körning ser numera ut på ett sådant sätt där jag numera funderar på att skaffa dubbfria vinterdäck av europeisk typ. De är sämre på vinterväglag, men bättre på asfalt, speciellt blöt asfalt. Och det är det jag kör på allt som oftast på vintrarna numera. Mest troligt blir jag kvar på nordiska dubbfria, men europeiska dubbfria är för mig ett troligare val än att gå tillbaka till dubbdäck. Huvudorsaken till det är dock att jag kör på ställen där dubbdäck är förbjudna...

Jag hade valt dubbfria nordiska om jag var i din situation. Vill du ha den där sista nivån av extra säkerhet så ta dubbade däck. Det finns ännu tillfällen när de är bättre.
av Primus
#1409226
Malmstroem skrev: mån 26 okt 2020, 09:55 Jag har fått uppfattningen att de som är mest fanatiska är dubbdäcksförespråkarna -- vilket säkert kan vara fel. :-D

Som första svaret i tråden sa -- "Det handlar om personliga preferenser och om att anpassa körstilen till de just då rådande förhållandena."

Jag har haft både och, men kör numera bara med dubbfria nordiska däck. Det är utan tvivel bättre fäste när det är riktig ishalka med bra dubbdäck. Vad man ska komma ihåg är att dubbarna slits fort, och efter något år är skillnaden betydligt mindre. Min körning ser numera ut på ett sådant sätt där jag numera funderar på att skaffa dubbfria vinterdäck av europeisk typ. De är sämre på vinterväglag, men bättre på asfalt, speciellt blöt asfalt. Och det är det jag kör på allt som oftast på vintrarna numera. Mest troligt blir jag kvar på nordiska dubbfria, men europeiska dubbfria är för mig ett troligare val än att gå tillbaka till dubbdäck. Huvudorsaken till det är dock att jag kör på ställen där dubbdäck är förbjudna...

Jag hade valt dubbfria nordiska om jag var i din situation. Vill du ha den där sista nivån av extra säkerhet så ta dubbade däck. Det finns ännu tillfällen när de är bättre.
Jag är ju överens med dig, men använder din avslutning som exempel på det jag tycker ofta bli snett i denna typ av diskussioner. JA, dubbdäck är bättre än friktion i vissa fall. JA, friktion är bättre än dubb i vissa fall. Ibland låter det som att dubb och friktion är likvärdiga i alla sammanhang utom ett och där är dubb bättre. Och så är inte fallet.
Användarvisningsbild
av RmK
#1409231
Körde förr med dubbdäck. Men gått över till friktion. Bor i Göteborg och vi har sällan några kalla vintrar. Mest blött och snöfria vägbanor med massa salt. Jag märkte inte direkt att det var fenomenalt grepp när jag körde med dubb. Och som någon skrev ovan, dubben slits snabbt och efter de rundats av och inte är lika skarpa så gör de inte samma nytta som nya skarpa dubb.

Svart is är lömskt. Men fasen vet om dubb gör så mycket bättre nytta där med en tung bil som skall bromsas/stryras. Det är ju trots allt fysikens lagar som vinner tillslut.

Jag kommer köra vidare på friktion
Användarvisningsbild
av perin
#1409232
Det var skillnad förr, då vintrar var vintrar även i södra delarna av Sverige. Då var det enklare med däckvalet, det fanns typ inget alternativ till dubbdäck. Men värst är nog de som inte skiftar däck alls utan kör med sommardäck på vintern eller dubbfria däck på sommaren.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]