Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Panchis
#1408000
I hastigheter över 80 km/tim uppstår ett brummande ljud i bilen, och ibland känns vibrationer i ratten. Min tanke var att det blivit obalans i något hjul. Och att kanske något balanseringsvikt ramlat av. Men det finns inga såna vikter alls på fälgarna. Är det vanligt? Eller har man tyckt att hjulen inte behövt balanseras?
Ska tillägga att däcken börjar bli slitna. Det är 4 mm mönsterdjup på alla fyra (sommardäck, Continental).
Problemet är ganska nytt, och har kommit smygande under de senaste månaderna.
av eqt
#1408821
Hade ett liknande problem när jag hade utslitna däck. Köpte två nya som sattes där bak och då åkte de lite mindre slitna fram, varpå ljudet du beskriver uppstod. Det visade sig att oljudet som började låta runt 5-50 kmh, för att sedan börja igen vid 80 km/h, berodde på cords som hade släppt i däcket och därför bildade en utbuktning av ojämna klackar. Så fort nya däck även monterades fram så upphörde ljudet.

Kan du ha råkat ut för något liknande i samband hjulskifte där t.ex. hjulen roterats?
av Erik Å
#1408837
är det inte däcken så skulle jag gissat på dåligt hjullager (brukar morra i typ 60-80, mest i sväng då det dåliga lagret går i ytterspår) eller möjligen sliten ytterknut.
Kolla att det inte har fastnat stenar i däckmönstret

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Den är väl kass? Dags att byta..