Däck: Michelin Crossclimate+ - Vad är det man förlorar på sommaren?
Postat: lör 10 okt 2020, 11:17
Hej!
Jag är på jakt efter en uppsättning nya sommardäck för våren 2021, och funderar på Michelin CrossClimate+ som sommardäck. Mer bakgrund nedan:
Jag har relativt nyligen köpt en begagnad Volvo S40 från 2008 som första bil, och till den bilen kom två uppsättningar däck. En uppsättning sommardäck (Continental on jag minns rätt?), som sitter på bilen nu, men som förmodligen gör sin sista säsong i år (när jag kollade mönsterdjupet ett parm ånad sedan så var mönstret kanske 4 mm på det sämsta stället), och en uppsättning dubbdäck (Michelin om jag minns rätt? Minns inte modell) för vintern, som ser ut att klara några säsonger till.
Jag bor i en närförort till Stockholm, och min körning är mest i Stockholms Län med omnejd. Det händer att jag på sommaren åker ner till Skåne och kör där. Jag pendlar inte med bilen (jobbar hemifrån) utan den används mest för att köra privata ärenden, resor till aktiviteter, och några enstaka korta arbetsresor. (Egentligen så kan man ifrågasätta om jag ska ha dubbdäck med tanke på hur jag använder bilen, men de däcken är inte aktuella att byta just nu. Jag har dubbdäck och kommer att använda dem på vintern och behålla dem tills att de är uttjänta, för att sedan fundera på om jag ska ha dubb igen till nästa uppsättning vinterdäck.)
Jag tänker mig att köra på mina sommardäck några veckor till beroende på väder, och byter till mina dubbdäck och sedan byter tillbaka till sommardäck till våren. Då vore det bra tänker jag att byta till nya däck. Beror på hur slitna de är när de tas av så klart, om de klarar en säsong till.
Frågan är då: Vilka sommardäck väljer jag? När jag googlade däck så hittade jag en intressant modell, nämligen Michelin CrossClimate+.
Enligt Michelins egna marknadsföring i Norden så är detta ett sommardäck som även är anpassat för vår och höst, och kan hantera oväntade snöfall och liknande bättre än ett renodlat sommardäck. Detta känner jag som ganska förnuftigt, jag tror att det är viktigare att ett däck funkar tillräckligt bra vid många olika scenarion, snarare än att man optimerar för ett specifikt scenario (torr asfalt) till uteslutande av allt annat. https://www.michelin.se/auto/tyres/mich ... imate-plus
Lite mer information jag hittat:
Michelin ser inte CrossClimate+ som ett vinterdäck (även fast de rent legalt är godkända som ett sådant) för nordiska förhållanden. Detta köper jag rakt av, jag har tänkt använda däcket för vår-sommar-höst och använda ett renodlat vinterdäck på vintern. https://www.dackavisen.se/michelin-reko ... interdack/
Auto Motor Sport gjorde ett test "I samarbete med Michelin" där de bl.a. i artikens Del 2 jämförde däcket med ett renodlat sommardäck från Continental. Slutsatsen verkade vara att Michelin-däcket är lite sämre på torr asfalt än Continental-däcket, men ändå godkänt. Det framgår tyvärr inte av artikeln vilken temperaturen var vid testet (sannolikt inte sommar med tanke på att testet publicerades i mars...), vilket tyvärr gör det svårt att dra några slutsatser. Deras slutsats är att det kan vara en idé med 3 däckuppsättningar, en för vinter, en för vår/höst, och en för sommar. Däckverkstaden skulle säkert bli glad över detta, men jag är själv skeptisk till om detta är nödvändigt.
Däckdebatt publicerade i 2018 en artikel, där så klart Michelin tyckte att deras CrossClimate+-däck var skitbra, medan en representant för Pirelli hävdade att det inte finns några magiska kompromisser. Fick inte ut mer än så av artikeln: https://www.dackdebatt.se/teknik/e/38/o ... runt-dack/
Har även hittat lite forumtrådar, bl.a. på Vi Bilägares forum och här på Jag Rullar.
Tråden på Vi Bilägare var tyvärr inte supergivande men jag länkar den ändå: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... ss-climate
Här på Jag Rullar så förekom redan tidigare i år en tråd om sommardäck där bl.a. CrossClimate+-däcket figurerade: viewtopic.php?f=46&t=156758&hilit=crossclimate - Jag hittar där att de som haft CrossClimate+ varit nöjda, men sedan finns det så klart en del generella kommentarer mot "året runt-däck" i allmänhet. (Jag tror inte att CrossClimate+ är i det segmentet), men utan särskilt mycket kött på benen.
Det jag däremot inte hittar hur mycket jag än googlar är ett seriöst test där Michelin CrossClimate+ testas mot renodlade sommardäck under svenska sommarförhållanden. De tester jag hittar jämför istället med andra "året-runt-däck" som inte är avsedda för nordiska förhållanden. (Det beror så klart delvis på att CrossClimate+ marknadsförs som ett året-runt-däck nere på kontinenten.) Jag har därför svårt att bilda mig en uppfattning om hur väl däcket faktiskt funkar under sommarhalvåret.
Därför ställer jag frågan till forumet: Vad är det som jag missat? Som det ser ut just nu så verkar detta vara ett perfekt sommardäck för den som har dubbdäck och inte vill köra med dubbdäck mer än nödvändigt, och samtidigt vara beredd på vårt knäppa omväxlande vårväder i Sverige. Vad är det jag förlorar på detta under t.ex. sommaren, och kan det vara så att det priset är värt att betala för flexibiliteten vår/höst?
Jag är på jakt efter en uppsättning nya sommardäck för våren 2021, och funderar på Michelin CrossClimate+ som sommardäck. Mer bakgrund nedan:
Jag har relativt nyligen köpt en begagnad Volvo S40 från 2008 som första bil, och till den bilen kom två uppsättningar däck. En uppsättning sommardäck (Continental on jag minns rätt?), som sitter på bilen nu, men som förmodligen gör sin sista säsong i år (när jag kollade mönsterdjupet ett parm ånad sedan så var mönstret kanske 4 mm på det sämsta stället), och en uppsättning dubbdäck (Michelin om jag minns rätt? Minns inte modell) för vintern, som ser ut att klara några säsonger till.
Jag bor i en närförort till Stockholm, och min körning är mest i Stockholms Län med omnejd. Det händer att jag på sommaren åker ner till Skåne och kör där. Jag pendlar inte med bilen (jobbar hemifrån) utan den används mest för att köra privata ärenden, resor till aktiviteter, och några enstaka korta arbetsresor. (Egentligen så kan man ifrågasätta om jag ska ha dubbdäck med tanke på hur jag använder bilen, men de däcken är inte aktuella att byta just nu. Jag har dubbdäck och kommer att använda dem på vintern och behålla dem tills att de är uttjänta, för att sedan fundera på om jag ska ha dubb igen till nästa uppsättning vinterdäck.)
Jag tänker mig att köra på mina sommardäck några veckor till beroende på väder, och byter till mina dubbdäck och sedan byter tillbaka till sommardäck till våren. Då vore det bra tänker jag att byta till nya däck. Beror på hur slitna de är när de tas av så klart, om de klarar en säsong till.
Frågan är då: Vilka sommardäck väljer jag? När jag googlade däck så hittade jag en intressant modell, nämligen Michelin CrossClimate+.
Enligt Michelins egna marknadsföring i Norden så är detta ett sommardäck som även är anpassat för vår och höst, och kan hantera oväntade snöfall och liknande bättre än ett renodlat sommardäck. Detta känner jag som ganska förnuftigt, jag tror att det är viktigare att ett däck funkar tillräckligt bra vid många olika scenarion, snarare än att man optimerar för ett specifikt scenario (torr asfalt) till uteslutande av allt annat. https://www.michelin.se/auto/tyres/mich ... imate-plus
Lite mer information jag hittat:
Michelin ser inte CrossClimate+ som ett vinterdäck (även fast de rent legalt är godkända som ett sådant) för nordiska förhållanden. Detta köper jag rakt av, jag har tänkt använda däcket för vår-sommar-höst och använda ett renodlat vinterdäck på vintern. https://www.dackavisen.se/michelin-reko ... interdack/
Auto Motor Sport gjorde ett test "I samarbete med Michelin" där de bl.a. i artikens Del 2 jämförde däcket med ett renodlat sommardäck från Continental. Slutsatsen verkade vara att Michelin-däcket är lite sämre på torr asfalt än Continental-däcket, men ändå godkänt. Det framgår tyvärr inte av artikeln vilken temperaturen var vid testet (sannolikt inte sommar med tanke på att testet publicerades i mars...), vilket tyvärr gör det svårt att dra några slutsatser. Deras slutsats är att det kan vara en idé med 3 däckuppsättningar, en för vinter, en för vår/höst, och en för sommar. Däckverkstaden skulle säkert bli glad över detta, men jag är själv skeptisk till om detta är nödvändigt.
Däckdebatt publicerade i 2018 en artikel, där så klart Michelin tyckte att deras CrossClimate+-däck var skitbra, medan en representant för Pirelli hävdade att det inte finns några magiska kompromisser. Fick inte ut mer än så av artikeln: https://www.dackdebatt.se/teknik/e/38/o ... runt-dack/
Har även hittat lite forumtrådar, bl.a. på Vi Bilägares forum och här på Jag Rullar.
Tråden på Vi Bilägare var tyvärr inte supergivande men jag länkar den ändå: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... ss-climate
Här på Jag Rullar så förekom redan tidigare i år en tråd om sommardäck där bl.a. CrossClimate+-däcket figurerade: viewtopic.php?f=46&t=156758&hilit=crossclimate - Jag hittar där att de som haft CrossClimate+ varit nöjda, men sedan finns det så klart en del generella kommentarer mot "året runt-däck" i allmänhet. (Jag tror inte att CrossClimate+ är i det segmentet), men utan särskilt mycket kött på benen.
Det jag däremot inte hittar hur mycket jag än googlar är ett seriöst test där Michelin CrossClimate+ testas mot renodlade sommardäck under svenska sommarförhållanden. De tester jag hittar jämför istället med andra "året-runt-däck" som inte är avsedda för nordiska förhållanden. (Det beror så klart delvis på att CrossClimate+ marknadsförs som ett året-runt-däck nere på kontinenten.) Jag har därför svårt att bilda mig en uppfattning om hur väl däcket faktiskt funkar under sommarhalvåret.
Därför ställer jag frågan till forumet: Vad är det som jag missat? Som det ser ut just nu så verkar detta vara ett perfekt sommardäck för den som har dubbdäck och inte vill köra med dubbdäck mer än nödvändigt, och samtidigt vara beredd på vårt knäppa omväxlande vårväder i Sverige. Vad är det jag förlorar på detta under t.ex. sommaren, och kan det vara så att det priset är värt att betala för flexibiliteten vår/höst?