Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
#1402989
Jag funderar på att köpa såna för att kunna använda samma fälgar som min V70 och SAAB men såg att det skiljer en del mellan olika butiker.

http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa ... -5108.html -Här kan man välja vilken bredd man vill ha, men det står att det ska vara olika spacers beroende på om det är lättmetall eller plåtfälgar, vad är det för skillnad? 1599kr inkl frakt.

https://www.j-spec.se/exterior/spacers/ ... -s1%2F1105 -Dessa kostar bara 1287kr med frakt.

https://vparts.se/row/bolton-spacers-vo ... 0-960.html -Dessa har olika bredd för fram och bak, 25 respektive 30mm, 1895kr med frakt.

https://www.mrtuning.se/modellanpassat/ ... 70-falgar/ -Samma som vparts, 1784kr med frakt.

Jag kommer inte köra med några "feta" fälgar, tänkte först och främst ha 15-tums plåtfälgar på vintern, duger de billiga 20mm-plattorna från j-spec?
Senast redigerad av 1 144, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1402993
J-spec funkarom du bara tänker köra med plåtfälgar. Men varför inte köpa fälgar som passar istället? Har du sommardäck som passar rakt påså får ju jobba mer varje gång du byter däck eftersom du lär plocka bort plattorna.
Användarvisningsbild
av 144
#1403023
Marlboroman skrev:J-spec funkarom du bara tänker köra med plåtfälgar. Men varför inte köpa fälgar som passar istället? Har du sommardäck som passar rakt påså får ju jobba mer varje gång du byter däck eftersom du lär plocka bort plattorna.
Som det ser ut just nu kommer jag bara köra med 940:n på vintern och om jag köper spacers kan jag välja om jag vill köra med 940-plåtfälgar med friktionsdäck eller SAAB-fälgar med dubbdäck. Sen har jag även en uppsättning original V70 lättmetallfälgar med sommardäck. Med spacers kan jag helt enkelt välja vilken hjulkombination jag vill köra med.

Vad är det för skillnad på spacers för plåt och lättmetallfälgar, de passar ju på samma nav på bilen?
Är det för att pinnbultarna kommer sticka ut?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1403115
Aldrig hört något om att spacers ska inverka på om man har plåtisar eller alufälgar.

För att räkna ut rätt ET tar du fälg-ET'n minus bilens ET. Så t ex fälgar med ET43 på en 940 med E25 = 43 - 25 = 18, så minst 18mm spacers för att hamna rätt ET.
Användarvisningsbild
av jonaz83
#1403223
Saab har ju bultmönster 5x110 och Volvo 5x108. Jag vettefasen om detta är rätt väg att gå. Egentligen behöver du ju adapterspacers som översätter 5x110 till 5x108. Man kan montera 5x108 på 5x110 (max 2mm-ish) men med bultar/muttrar med flytande kona. Annars är det risk att tappa skiten. Så antingen skaffar du saabspacers och bult/mutter med flytande kona eller så byter du fälgar :D
Användarvisningsbild
av 144
#1403229
Lucif3r skrev:Aldrig hört något om att spacers ska inverka på om man har plåtisar eller alufälgar.

För att räkna ut rätt ET tar du fälg-ET'n minus bilens ET. Så t ex fälgar med ET43 på en 940 med E25 = 43 - 25 = 18, så minst 18mm spacers för att hamna rätt ET.
Det hade inte jag heller förrän nu när jag tänkte köpa dem. Jag mätte pinnbultarna på bilen och de sticker ut 30mm från skivan så de kommer sticka ut 10mm genom spacern om jag köper 20mm-spacers.
Lättmetallfälgar brukar ju ha hålrum i navet mellan bulthålen men plåtfälgar kommer ligga an mot bilens pinnbultar.

jonaz83 skrev:Saab har ju bultmönster 5x110 och Volvo 5x108. Jag vettefasen om detta är rätt väg att gå. Egentligen behöver du ju adapterspacers som översätter 5x110 till 5x108. Man kan montera 5x108 på 5x110 (max 2mm-ish) men med bultar/muttrar med flytande kona. Annars är det risk att tappa skiten. Så antingen skaffar du saabspacers och bult/mutter med flytande kona eller så byter du fälgar :D
Det är så liten skillnad så det går ändå, jag körde flera vintrar med SAAB-plåtfälgar på min förra V70 och även en sommar med lättmetallfälgar, hade vanliga bultar och de skruvade aldrig ur sig.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]