Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vilket sommar däck skulle du valt givet mina förutsättningar (bil, dimension och krav)?

Michelin Pilot Sport 4 SUV med ZP-kod (punkteringsfritt)
Inga röster
0%
Michelin Pilot Sport 4
2
11%
Michelin Primacy 4
7
37%
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 med SoundComfort
5
26%
Continental PremiumContact 6
3
16%
Annat (skriv gärna i kommentar vilket)
2
11%
#1401009
Hej alla!

Jag ska köpa nya däck, både vinter och sommar. Vinterdäcken är redan klart, det blir Michelins nya dubbfria X-ICE Snow 235/55 R17.

Men, sommardäck... Först tänkte jag köpa Michelin Pilot Sport 4 SUV 235/50 R18, men det finns bara punkteringsfritt (ZP-kod hos Michelin). Däcket vann ViB:s SUV-däcktest i våras (dock UTAN ZP-kodningen). Bra på allt i princip. Däremot är jag rädd att däcket kommer spåra mer då däckkanterna blir styvare samt att det kommer bullra mer jämfört med ett icke punkteringsfritt däck, så det går bort. Tvåa blev då Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 vilket kan vara ett alternativ.

Mitt tredje alternativ är Michelin Primacy 4, men det låter mer enligt bullertester än både Michelin PS 4 SUV och GY EF1 Asymetric 5.

Så, vad f*an ska man välja?

Jag behöver lägst 235/50 R18 97V. BIlen är en XC70 T6 MY13. Jag har idag Pirelli Scorpion Verde All Season som sjunger på sista versen, de är åtta år gamla dessutom. Jag inser ju att alla mina alternativ förmodligen är bättre än dem.

Vad vill jag ha?
Komfort och ett tyst däck med bra egenskaper i vått och torrt. Jag vet att alla premiumdäck levererar bra egenskaper för vardagskörning och jag faller in i den kategorin. Däremot är det ju lite si-å-så med komfort och ljudnivå.

Jag vill ha ett däck som spårar minimalt och är tyst och inte skickar varje gruskorn upp i stolen. Vidare så vill jag att däcket har bra rundhet och där har jag för mig att Michelin ligger bra till. Jag bryr mig inte om bränsleförbrukningen då jag kanske bara kör ca 300-400 mil på däcken per säsong. Slitaget är inte ett jätteproblem, men samtidigt vill jag ju inte att de är slut om 3 år. Jag kör inte off-road heller.

Knepigt det här. Michelin säger sig ju ha bra "överlevnad", dvs däcken presterar bra hela sin livslängd jämfört med konkurrenter.

Så, har ni några tankar kring detta? Vad skulle ni valt?

Ni får gärna rösta om ni vill och kommentera.

Stort tack på förhand,
Fredrik
#1401014
Jag köpte premium contact 6 i 235/40-18 till min V60 till den här säsongen. Jag har bara gott att säga om dom, förutom att det är lite smala på 8" fälgar. Fälgen sticker ut längst ut, vilket dom inte gjorde med mina gamla sport contact 3. Men bortsett från detta, i mitt specfika fall av fälgbredd så tycker jag dom levererat helt enligt förväntan. Stabila, komfortabla, inget spårande och tysta.

Brorsan köpte Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 i 245/40-18 för någon månad sedan. Har har inget större bil eller däckintresse men upplever dom som tysta och komfortabla.
#1401029
MarcusJ skrev:Oavsett fabrikat skulle jag undvika RFT (punkteringsfria).
Usel komfort, sämre väghållning och onödigt dyrt.
Kräver dessutom däcktrycksövervakning, vilket på en äldre bil innefattar sensorer (nyare har via ABS). Om det finns alls på bilen.
#1401037
Steffe3 skrev: ons 09 sep 2020, 18:24
MarcusJ skrev:Oavsett fabrikat skulle jag undvika RFT (punkteringsfria).
Usel komfort, sämre väghållning och onödigt dyrt.
Kräver dessutom däcktrycksövervakning, vilket på en äldre bil innefattar sensorer (nyare har via ABS). Om det finns alls på bilen.
Och jag har inte TPMS så de går ju bort ändå. Tungt blir det också, ca 3-4 kg mer såg jag på något däck.
#1401039
MartinS skrev: ons 09 sep 2020, 17:44 Jag köpte premium contact 6 i 235/40-18 till min V60 till den här säsongen. Jag har bara gott att säga om dom, förutom att det är lite smala på 8" fälgar. Fälgen sticker ut längst ut, vilket dom inte gjorde med mina gamla sport contact 3. Men bortsett från detta, i mitt specfika fall av fälgbredd så tycker jag dom levererat helt enligt förväntan. Stabila, komfortabla, inget spårande och tysta.

Brorsan köpte Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 i 245/40-18 för någon månad sedan. Har har inget större bil eller däckintresse men upplever dom som tysta och komfortabla.
Tack Martin!
Jag har 7,5x18, så det bör ju finnas lite mer fälgskydd. Vad hade du innan?

En lustig sak är att GY EF1 A5 ingick i SUV-testet hos ViB i våras. Det är ju inte ett profilerat SUV-däck av Goodyear. Det däcket ligger bra till just nu för mig. 1600:- / däck + montering (800:- för alla).
#1401063
Har GY EF1 A3 på 19" och dom är riktigt tysta vid låga hastigheter(upp till 90km/t) sen beroende på asfaltet kan det variera på högre hastigheter men jag har inget och klaga på!
Dock har A3 inte sound comfort?(iallafall inte när jag köpte). Kanske blir i framtiden A5 eller Primacy 4 med deras silent-teknik som reducerar bullret.
#1401066
Its1more skrev: Tack Martin!
Jag har 7,5x18, så det bör ju finnas lite mer fälgskydd. Vad hade du innan?
Jag hade samma fälgar (8x18) och däcken innan var Conti Sport contact 3, dom var något bredare och hade en kraftigare fälgskyddskant. Men med en 7.5" fälg borde det funka fint med det som är på premium contact 6 tycker jag, speciellt som du har lite högre profil också.
#1401180
Bytte från Goodyear Eagle F1 som jag haft i ca 4 år. Otroligt dålig hållbarhet eftersom jag bara kört max 4000 mil på dem!
Men det värsta med dem var att de var väldigt spårkänsliga. Mycket jobbigt då många vägar har varit i uselt skick så jag har behövt parera hela tiden. Hade bilen inne på 4-hjulsinställning flera gånger och en däckfirma hade av och kollade däcken en gång. Det blev dyra däck.
Aldrig mer!
Nu vet jag att en del här har skrivit att de varit väldigt nöjda med sina GY F1 så kanske de jag fick var måndagsexemplar.
Satte i våras på Michelin P4 och de är inte ett dugg spårkänsliga men drar en aning mer soppa.
XC70 -12
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar