- ons 09 sep 2020, 17:19
#1401009
Hej alla!
Jag ska köpa nya däck, både vinter och sommar. Vinterdäcken är redan klart, det blir Michelins nya dubbfria X-ICE Snow 235/55 R17.
Men, sommardäck... Först tänkte jag köpa Michelin Pilot Sport 4 SUV 235/50 R18, men det finns bara punkteringsfritt (ZP-kod hos Michelin). Däcket vann ViB:s SUV-däcktest i våras (dock UTAN ZP-kodningen). Bra på allt i princip. Däremot är jag rädd att däcket kommer spåra mer då däckkanterna blir styvare samt att det kommer bullra mer jämfört med ett icke punkteringsfritt däck, så det går bort. Tvåa blev då Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 vilket kan vara ett alternativ.
Mitt tredje alternativ är Michelin Primacy 4, men det låter mer enligt bullertester än både Michelin PS 4 SUV och GY EF1 Asymetric 5.
Så, vad f*an ska man välja?
Jag behöver lägst 235/50 R18 97V. BIlen är en XC70 T6 MY13. Jag har idag Pirelli Scorpion Verde All Season som sjunger på sista versen, de är åtta år gamla dessutom. Jag inser ju att alla mina alternativ förmodligen är bättre än dem.
Vad vill jag ha?
Komfort och ett tyst däck med bra egenskaper i vått och torrt. Jag vet att alla premiumdäck levererar bra egenskaper för vardagskörning och jag faller in i den kategorin. Däremot är det ju lite si-å-så med komfort och ljudnivå.
Jag vill ha ett däck som spårar minimalt och är tyst och inte skickar varje gruskorn upp i stolen. Vidare så vill jag att däcket har bra rundhet och där har jag för mig att Michelin ligger bra till. Jag bryr mig inte om bränsleförbrukningen då jag kanske bara kör ca 300-400 mil på däcken per säsong. Slitaget är inte ett jätteproblem, men samtidigt vill jag ju inte att de är slut om 3 år. Jag kör inte off-road heller.
Knepigt det här. Michelin säger sig ju ha bra "överlevnad", dvs däcken presterar bra hela sin livslängd jämfört med konkurrenter.
Så, har ni några tankar kring detta? Vad skulle ni valt?
Ni får gärna rösta om ni vill och kommentera.
Stort tack på förhand,
Fredrik
Jag ska köpa nya däck, både vinter och sommar. Vinterdäcken är redan klart, det blir Michelins nya dubbfria X-ICE Snow 235/55 R17.
Men, sommardäck... Först tänkte jag köpa Michelin Pilot Sport 4 SUV 235/50 R18, men det finns bara punkteringsfritt (ZP-kod hos Michelin). Däcket vann ViB:s SUV-däcktest i våras (dock UTAN ZP-kodningen). Bra på allt i princip. Däremot är jag rädd att däcket kommer spåra mer då däckkanterna blir styvare samt att det kommer bullra mer jämfört med ett icke punkteringsfritt däck, så det går bort. Tvåa blev då Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 vilket kan vara ett alternativ.
Mitt tredje alternativ är Michelin Primacy 4, men det låter mer enligt bullertester än både Michelin PS 4 SUV och GY EF1 Asymetric 5.
Så, vad f*an ska man välja?
Jag behöver lägst 235/50 R18 97V. BIlen är en XC70 T6 MY13. Jag har idag Pirelli Scorpion Verde All Season som sjunger på sista versen, de är åtta år gamla dessutom. Jag inser ju att alla mina alternativ förmodligen är bättre än dem.
Vad vill jag ha?
Komfort och ett tyst däck med bra egenskaper i vått och torrt. Jag vet att alla premiumdäck levererar bra egenskaper för vardagskörning och jag faller in i den kategorin. Däremot är det ju lite si-å-så med komfort och ljudnivå.
Jag vill ha ett däck som spårar minimalt och är tyst och inte skickar varje gruskorn upp i stolen. Vidare så vill jag att däcket har bra rundhet och där har jag för mig att Michelin ligger bra till. Jag bryr mig inte om bränsleförbrukningen då jag kanske bara kör ca 300-400 mil på däcken per säsong. Slitaget är inte ett jätteproblem, men samtidigt vill jag ju inte att de är slut om 3 år. Jag kör inte off-road heller.
Knepigt det här. Michelin säger sig ju ha bra "överlevnad", dvs däcken presterar bra hela sin livslängd jämfört med konkurrenter.
Så, har ni några tankar kring detta? Vad skulle ni valt?
Ni får gärna rösta om ni vill och kommentera.
Stort tack på förhand,
Fredrik
Kör: XC90 T8 R-Design MY20 Osmiumgrå. Svart nubuktak. Ventilerade komfortstolar med massage. Allt utom Booster Seat.
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå