Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1400366
Hej,

Har en parkeringskada i form av en ca: 35 cm lång och 20 cm hög buckla i höger bakdörr. Bucklan är inte särskilt djup men sitter illa till d v s vecket i plåten som går längs hela bilens (V70) sida går rätt igenom bucklan.

Hur bör jag på lämpligaste sätt gå tillväga för att åtgärda bucklan? Trycka ut bucklan från dörrens insida? Använda slagriktningshammare med limplattor, stativ med limplattor eller sugkoppar? Någon som har erfarenhet av att åtgärda bucklor och vill dela med sig av sin kunskap?

Alla tips och råd mottages tacksamt.
av dannesk
#1400374
Om du inte vet hur du ska åtgärda det eller har verktygen så tror jag nog inte du kan fixa det heller med ett bra resultat. Kontakta någon lokalt som håller på med "Dent-repair". De brukar kunna fixa alla typer av bucklor som inte har lackskador med riktigt bra resultat, de har både kunanndet och verktygen. Alternativ blir det att utnyttja försäkringen på bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1400388
Det brukar krävas värme för att trycka ut så stora bucklor utan att skapa nya, då plåten sträcker sig när det blir bucklor. Ligger då skadan mitt för krockbalken är det inte lämpligt att värma. Då får man byta dörr.
Alternativt är ju att fusklaga, trycka så gott det går, och sen antingen leva med det eller spackla och lackera.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]