Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Xc60pearl
#1397713
Har aldrig förstått varför lågprofildäck är bra?

-Dyra däck
-Dyra fälgar
-Stötig gång
-Högt vägljud
-Stötig gång sliter ned stag, kulleder, spindelleder fort vilket ger ökade reparationskostnader.

Nämn bra saker med detta elände förutom om design och du ska ta en kurva i 180 på torr asfalt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1397718
För min del:
Utseende och väghållning.
Traktordäck blir ofta svajiga vid högfartkörning.

Sen har många nyare bilar så stora bromsar att små fälgar med hög profil inte passar...
av KalleJ
#1397734
Vad är lågprofil då? 30 35 40 45 50 ?

40 profil med lite bredare däck brukar inte vara några större problem. Typ 235/40 Ungefär där går min gräns.

16" är för svajjigt på många bilar. Spelar ingen roll om 4 däck är 500kr billigare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1397761
Xc60pearl skrev:Har aldrig förstått varför lågprofildäck är bra?
Designen är viktigare än komforten idag. Och så länge du kör på slät asfalt utan sllitgropar är det väl Ok. Men kör du på "vanliga" vägar är 65,75 och 80 profil kanon. 65 och 75 profil finns upp till 210 km till bra priser, men då får du gå ner i bredd och fälgstorlek. Annars blir dom för höga (rullomkretsen), och så är det (som skrivits ovan) bromsarna storlek. Men det kommer att lösa sig i framtiden när motorerna blir mindre och/eller strypta, då behövs inte så stora (och dyra) bromsar och däck
Användarvisningsbild
av frasse4
#1397768
Dagens bilar har ju en fjädring som är anpassad för mindre profil. Slänger man på 18" på en gammal 940 kommer komforten bli kass eftersom gummit i däcken är en del av stötupptagningen. På min bil är 17" minsta fälg storlek och redan då är det 225/45, på 18" är det 225/40 så någon 60-profil vore inte att tänka på...
av Primus
#1397798
Jag förstår frågan fullt ut. Sedan tänker jag att man inte behöver vara extrem åt något håll. Det är tex dumt att köpa fälgar och däck som är så små att de inte går att få på som @fjohan82 tar up.. ;-) Jag har beställt en XC60 B5 AWV bensin och var noga med att inte få större fälgar än 18”. Komfort och ljudvolym är prioriterat tycker jag. Även om större fälgar är snyggare.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1398090
Jag tycker det är snyggt med lågprofil när bilen är sänkt. Men lågprofil på tex min XC70 ser galet ut :party:
Användarvisningsbild
av DOdell
#1398130
lennarte skrev: sön 23 aug 2020, 07:58
Xc60pearl skrev:Har aldrig förstått varför lågprofildäck är bra?
Designen är viktigare än komforten idag. Och så länge du kör på slät asfalt utan sllitgropar är det väl Ok. Men kör du på "vanliga" vägar är 65,75 och 80 profil kanon. 65 och 75 profil finns upp till 210 km till bra priser, men då får du gå ner i bredd och fälgstorlek. Annars blir dom för höga (rullomkretsen), och så är det (som skrivits ovan) bromsarna storlek. Men det kommer att lösa sig i framtiden när motorerna blir mindre och/eller strypta, då behövs inte så stora (och dyra) bromsar och däck
+1

Jag gör precis samma val, väljer bort 16” för vintern med 19”, 235/40-19. Mest för jag gillar känslan och coolheten är för mig väldigt kul!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1398860
För mig är det väghållning som är nr 1. Sen är det ju snyggare till min nya 60/ 40 sänkning på min gamla V70 99a.
Bilen är inte nån raket på rakorna direkt men jag har hängt av många yngre förmågor med starkare BMV bilar tex. På små kurviga vägar.
O de tycker jag e kul för de blir ju skitdeppade när de ser att de blitt från åkta av en gubbe :party:
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]