Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1396714
Hej! Precis köpt en xc60 från 2018 med vit skinnklädsel, och även vita dörrar, och halvt vit ratt (där man håller är den svart tack o lov).
Hur ömtålig är den vita skinnklädseln skulle ni säga? Vad ska man se upp med?
Har ni några tips för att hålla den fräsch?
#1396720
Det är ju som med allt annat som är vitt, smutsen syns bättre, du vet själv när man har en vit t-shirt på sig, men är ju skitig efter en halv dag. vissa blåa Jeanstyg har en förmåga att färga av sig på vit skinklädsel har jag sett, i övrigt är det bara att sköta den som vilken skinklädsel som helst, den blir inte mer skitig än om den varit svart men minsta lilla syns ju på vitt, där har du den största skillnaden.
#1396722
Jag har impregnerat mitt ljusa skinnklädsel, med "CarPro Cquartz leather coat".

Det verkar fungera bra. :-)
På 1500 mil har jag tvättat förarsätet två gånger med tvålspån. Det blå ifrån jeansna gick lätt av och sätena är som nya.

Inte billigt, men väl värt pengarna om det kan hålla sätena i perfekt skick.
När du googlar hittar du priser på ca. 450 SEK

Ohh.. Det är nästan 1 år sedan jag impregnerade. Kanske är det dags för upprepning? Jag tror att jag nöjer mig med framsätena den här gången, de används tio gånger så ofta som baksätet ... Flaskan med impregnering räcker för en hel kabin och 2 gånger refresh. :-)
#1396742
Rengöring bör man ju hitta till bra pris på Granngården, de har hästprylar och jag kan tänka mig att hästfolk har lädersaker de behöver rengöra som fungerar, läs på flaskorna efter rengöring på lackat läder. Hade beige skinn i förra bilen och blandade såpavatten i en sprayflaska och rengjorde med mikrofiberduk, blev bra och fint där i alla fall.
#1396821
Jag har vitt skinn som nu är 1 år gammalt i min V60, 2700 mil.
Har rengjort och smort med balsam två gånger under året som gått. Köpte Volvos "rengöringskit".
Vet att folk skrivit det är dyrt osv, men jag vet inte jag.
Det kostade väl ca 350:- och det kommer utan problem att räcka tills dess att bilen ska lämnas tillbaka, alltså i tre år.

Sätena i min bil ser som nya ut, trots några mil, småbarn, semester, osv.
Kör en ny rengöring i början av hösten, så håller det över vintern.
#1396824
Jag hade en väldigt ljus skinnklädsel på min Passat, jag vet - annan bil, annat skinn. Men min erfarenhet blev att de flesta överdriver problemen. Jag tyckte inte ens förarstolen blev särskilt smutsig. Jag använde random lädertvätt en gång per år, det räckte.
#1396838
Leathermaster rengöring och behandling har inte gjort mig besviken under de 10-15 åren jag använt det. Riktigt bra för att hålla läder mjukt och smutsavstötande. Som reggad kund på Mio är det halva priset = under 200:- för ett kit.
En gång om året har jag använt det kitet. Däremellan vanlig rengöring med såpa i varmt vatten. Tack vare ljus klädsel ser man bra när det är dags att göra rent. På mörk klädsel ser man inte skillnaden så tydligt men tyvärr är de klädslarna lika smutsiga. Man känner tydligt hur "klibbet" försvinner och det både luktar och känns som nytt efter en såpatvätt.
#1396913
Koldstart skrev:Jag har impregnerat mitt ljusa skinnklädsel, med "CarPro Cquartz leather coat".

Det verkar fungera bra. :-)
På 1500 mil har jag tvättat förarsätet två gånger med tvålspån. Det blå ifrån jeansna gick lätt av och sätena är som nya.

Inte billigt, men väl värt pengarna om det kan hålla sätena i perfekt skick.
När du googlar hittar du priser på ca. 450 SEK

Ohh.. Det är nästan 1 år sedan jag impregnerade. Kanske är det dags för upprepning? Jag tror att jag nöjer mig med framsätena den här gången, de används tio gånger så ofta som baksätet ... Flaskan med impregnering räcker för en hel kabin och 2 gånger refresh. :-)
Jag ska också köra Carpro CQ Leather, ett av dom bästa på marknaden. Men just nu så den version som säljs ska man inte använda på ljust skinn och speciellt inte på Volvo läder. Jag pratade med Carpro och en uppdaterad version skall snart släppas så jag väntar på den. Hållbarheten skall vara upp till två år och jeansfärgning tar man bort endast med en fuktig microfiberduk :D

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]