Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av JonasGävle
#1394578
TommyP86 skrev: mån 03 aug 2020, 22:25 Är dämparna ok ska det inte spela roll. Men har du fel bak så får framhjulen jobba mot bakhjulen, så det borde du fixa. Cambern fram är inget du får fixat enkelt, du får ställa toe snällare bara, och leva med det eller göra något liknande https://forums.swedespeed.com/showthrea ... -how&amp=1
Har du fel viktindex på däcken (eller dåliga/billiga däck blir det oftast ännu värre.


Vad har du för dimension/märke/index?
Såklart billigt skit. 245-30-20.
Tanken har slagit mig att detta kan vara ett problem också, men har aldrig varit med om slitage i denna grad på tidigare bilar med billiga däck i stort format.
Körde näst intill bottnade coils med 235-30-19 på min gamla t-5r och dom däcken höll nog tre somrar.
Hur som helst så försöker jag få tag på någon som kan ge mig råd om vad jag ska köpa samt ställa den så det funkar.
av JonasGävle
#1398966
Efter besök hos en duktig däckssnubbe nere i Nyköping så är facit dålig Hjulinställning av vianor Gävle.
Ena sidan fram hade toe precis på gränsen med pek åt ett håll och bak samma sak men andra hållet.
Nu fick jag varje hjul inställt var för sig samt i förhållande till varandra och betydligt mindre aggressivt. Ratten helt rak, bilen går rakt och studsar mindre sidledes över brunnslock etc.
Sen kan man dock konstatera att 30-profil och billiga däck sliter mer och också är en bov i dramat.

Nu blir det justerbara camberstag beställda, så tack för det tipset TommyP86!

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen