Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av WAnders
#1389621
Hej!

Jag har en V70 enl ovan som gått 15000mil.
Jag upplever den väldigt svajig, ffa i högre hastigheter, några exempel för att ni skall få en bild av problemt
Om man kör på ett gupp i en böj på en motorväg så får man korrigera/vakta ganska mycket för att hålla linjen.
Om man kör rakt fram på ett gupp med ena sidan av bilen så gungar bilen fram och tillbaka ett par gånger innan den stabiliseras.
Om man tar en lite tvärare böj på en landsväg t.ex. så häver sig bilen rejält över yttre framhjulet innan bilen börjar svänga.

Så nu till mina frågor.
Misstänker ni att det är bussningarna eller dämparna som gett upp, eller båda.

Finns det dämpare som är hårdare än original som passar utan att man sänker bilen för det kan jag inte göra utan att fastna på vägen hem.

Bilen är familjefraktare så jag är inte ute efter något extremt men vill inte att det skall kännas som att bilen är på väg att studsa av vägen heller.

Tacksam för all hjälp
av Erik Å
#1389698
WAnders skrev: tor 09 jul 2020, 10:31 ..Om man kör rakt fram på ett gupp med ena sidan av bilen så gungar bilen fram och tillbaka ett par gånger innan den stabiliseras...
Det låter som om dina dämpare är rätt slut :-)
Jag bytte precis på min 21 år gamla V70 mk 1 (52000 mil på originaldämpare). Bakdämparna var helslut. Fram var faktiskt inte så dåliga som jag hade väntat mig..
Men nu ligger bilen som ett strykjärn på vägen :P Det blev Bilstein B4, de anses vara en liten aning hårdare än original. Vparts hade bra pris.. Framdämparna har en backventil (det har även originaldämparna) så att de knappt dämpar något när dämparen trycks ihop utan mest då den expanderar. Antar att det är för att slippa stötig gång när man kör över gupp..
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]