Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
#1385643
Har lagt på ganska rejält med epoxi-primer på plåtren skärm som först fick zink på sig. Hur hade ni slipat detta? Hur grovt papper? För hand eller med maskin? Först slipa detta, sedan spackel? Eller lack direkt på slipad epoxi?
Bilagor
epoxi.jpg
epoxi.jpg (288.15 KiB) Visad 3001 gånger
#1385653
KalleJ skrev:80-120 med platt slipverktyg gärna med lite svikt. Sen bara jobba med finare sandpapper.
GLIZ skrev:Man har bättre kontroll om man slipar för hand. P180 eller finare papper.
Suveränt. Tack!

Vad tror ni? Lackera direkt på detta när det är slipat eller spackel ovanpå den slipade epoxin?
#1385665
McQueen skrev:
KalleJ skrev:80-120 med platt slipverktyg gärna med lite svikt. Sen bara jobba med finare sandpapper.
GLIZ skrev:Man har bättre kontroll om man slipar för hand. P180 eller finare papper.
Suveränt. Tack!

Vad tror ni? Lackera direkt på detta när det är slipat eller spackel ovanpå den slipade epoxin?
Beror på hur slätt det blir och vad du vill ha för slutresultat. Epoxy går att lacka på. Grundfärg först om du vill att färgen ska sitta kvar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1385667
GLIZ skrev:
McQueen skrev:
KalleJ skrev:80-120 med platt slipverktyg gärna med lite svikt. Sen bara jobba med finare sandpapper.
GLIZ skrev:Man har bättre kontroll om man slipar för hand. P180 eller finare papper.
Suveränt. Tack!

Vad tror ni? Lackera direkt på detta när det är slipat eller spackel ovanpå den slipade epoxin?
Beror på hur slätt det blir och vad du vill ha för slutresultat. Epoxy går att lacka på. Grundfärg först om du vill att färgen ska sitta kvar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tänk på att det ska va lite kvar att slipa när du använder det finare papperet. P120 ger fina "repor" som ofta syns när man lackat. Med P180 klarar det sig på gränsen. P280 så är du säker.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1385668
Jupp 320-400 brukar se "bra" ut om man lackar, lite beroende på material.

Med grovt papper går det snabbare men kräver lite bättre teknik(inte hårtdhänt) och känsla.
Om inte annat så går det åt färre ark med slippapper om man fyller porerna med de finare.
#1385669
Slipa i kors (X) med tidigare sliptag 1-4 vänster 1-4 höger så går det lite snabbare. Speciellt på stora ytor. Så stor slipyta/papper som möjligt. Tryck inte hårt men ändå bestämmt och inte för snabbt, för då kan det "klibba" igen pappret.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1385674
maskin 80s papper, spackla, sedan slipa av med maskin och 240 papper, sedan filler och ljustera för hand med slipkloss och 320 papper,

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]