Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1384028
Hej!

Jag undrar om det är någon här som kört i vinter med Continental VikingContact 7? Jag har i alla år kört med dubbade däck, nu senast Hakka 8 i 6 år. De har tappat mycket dubb och är rätt "hala" numer. Min pappa har kört med dubbfritt de senaste 10 åren och är väldigt nöjd.

Jag har en XC70 AWD. Jag pendlar inte till jobbet, bor i Stockholm, kör ca 300 mil per vinter. Jag kör barn till dagis och hämtar och det ligger bara ett par kilometer hemifrån. Kan hända att vi tar någon sväng till närliggande städer.

Jag tänker då att jag borde klara mig med dubbfritt och de nämnda däcken i rubriken sägs vara bäst.

Så, jag undrar om någon har kört på dessa i vinter och har några kommentarer kring dem?

Tack på förhand,
Fredrik
#1384035
Jag har kört med Conti VikingContact 6 de senaste tre vintrarna på min XC90.

Jag är nöjd med dem -- men om det är riktigt ishalka är de märkbart sämre än ett par fräscha dubbdäck. Min far kör med Hakka på sin XC70, och det märks skillnad när det är riktigt halt.

Jag bor också i Stockholm, och det är inte ishalka speciellt ofta. De gånger det har varit riktigt halt har det för mig gått bra att anpassa hastigheten.

Om jag ofta körde där det var halt hade jag nog prioriterat ett par bra dubbdäck, men med min användning fungerar det bättre med dubbfritt -- jag kör en del där dubbdäck är förbjudna...
#1384039
Tack för svaret. Jag har också möjlighet att både anpassa hastigheten och låta bli att köra om det är riktigt riktigt halt. Vad jag har förstått är Viking 7 det närmaste dubbdäck man kommit med ett friktionsdäck. Som vintern var nu senast i Stockholm så hade jag garanterat klarat mig med dubbfritt, men alla vintrar äro icke lika.

/Fredrik
#1384106
Jag var inne på Goodyear UltraGrip Ice 2, men det verkar (trots tredjeplats) inte helt okej på is, där briljerar Conti Viking 7 och Nokian R3. Min oro är främst att jag ska glida runt som Bambi på hal is så fort det blir lite halka ute, men när jag läser på lite så verkar de bästa premiumdäcken vara riktigt bra vinterdäck och egentligen ett bra val för storstadstrafiken. Jag tänker att det är ju inte ovanligt med våt asfalt och snöblandat regn och där ju friktionsdäcken bättre. Å andra sidan sägs det att det "krävs" en viss andel dubbdäck för att rugga upp isen så att friktionsdäcken får fäste. Om det är sant eller inte har jag ingen uppfattning om. Jag vet att Colin på AB är dubbdäcksförespråkare.

Det handlar väl mest om hur man använder bilen och var. Jag tycker det ska bli intressant att prova friktionsdäck. om jag inte trivs med dem så finns det ju fortfarande dubbdäck att köpa:-)

Eftersom jag har 17"-fälgar till vinterdäcken så kan jag bara välja 235/55.

/Fredrik

PS Sommardäcken kommer bli Michelin Primacy 4 235/50 97V 18"
#1402445
Cox skrev: ons 16 sep 2020, 18:35 Är inne på uppsättning 2 av ultragrip 2 är väldigt nöjd med dom däcken, bara att köpa Bild

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Min första erfarenhet av dubbfritt kommer bli Michelins nya X-ICE Snow i 235/55 R17 103H XL. Vi får se hur det blir. Kör i princip bara i Stockholm och korta sträckor. Kan välja att låta bli att köra om det är blankis. Har gångavstånd till jobbet.

Jag har haft Nokian Hakka 8 dubbat i 6 vintrar. Jag tycker de började slira och glida redan för ett par år sedan. Jag vill prova dubbfritt.

/Fredrik

Det var i liknande hastigheter ljudet uppkom f&oum[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Hej, Jag har haft bilen på försäkr[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]