Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1381956
Har tvättat bilen med allt möjligt kem. Men får inte riktigt bort allt skit från trösklarna. De är ju gjorda av plast och lackade. ( V60). Hur funkar Clay bar. Har läst att det funkar bra att få bort smuts . Vad ska man efterbehandla lacken med . Räcker det med vax???
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1381965
Lera är inte i första hand för att ta bort smuts. Lera tar bort partiklar som fastnat i lacken. Man bör/ska polera efter att man kört med lera, då man troligen får viss repighet av leran.
Ingrodd smuts tas bort med lämpliga rengöringsmedel, som t.ex. alkalisk avfettnig, petroliumbaserad avfettnig, prickbort, flygrostborttagare, schampo eller något liknande.
Jag gissar att det är smuts som kommit under vintern som du vill bli av med. :-)
av baggen
#1381971
Har tvättat med avfettning av olika sorter. Även flygrost borttagare. Men när man känner med handen känns lacken fortfarande lite typ knottrig. Därför undrar jag om Clay bar funkar bra att få bort det som kemet inte orkar med.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1381978
Ja, då förstår jag! Föroreningar som bitit sig fast. Lera med lämpligt "smörjmedel" lär vara mycket lämpligt i ditt fall. När man drar med leran känner och hör man hur föroreningarna lossnar. Polera efter det och gärna något lackskydd efter det. :-D

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]