Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1379308
torparn11 skrev:ågon som har erfarenhet av Menzernas produkter? Har en Rupes så maskin behöver inte inhandlas.
Snabbsvar
Har använt dem med gott resultat. Men ärligt så kan jag inte säga att de är så mycket bättre än nåt annat. Vet helt enkelt inte. Är bara "vanlig" person som hobbytvättar.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1379342
Lövet skrev: tis 12 maj 2020, 09:36
torparn11 skrev:ågon som har erfarenhet av Menzernas produkter? Har en Rupes så maskin behöver inte inhandlas.
Snabbsvar
Har använt dem med gott resultat. Men ärligt så kan jag inte säga att de är så mycket bättre än nåt annat. Vet helt enkelt inte. Är bara "vanlig" person som hobbytvättar.
Scholl polermedel är riktigt trevliga att köra med. Finns på Street-power rekond. Scholl S20 Black serie tror ja den heter den är riktigt bra. Det finns en mängd olika grovlekar. Lackskyddet Master Sealant finns nu som spraybart har jag sett. Jag har bara använt det man kör ut med maskin och det fungerar väldigt bra. Köp inte för mycket medel och framför allt inte för mycket lackskydd, det går verkligen inte åt mycket till en bil.
Användarvisningsbild
av Funk
#1379352
sony skrev:
Funk skrev: mån 11 maj 2020, 10:46 Jag vet hur det skall gå till...men trots vettiga metoder, material och rutin är svart ibland en plåga att få till helt perfekt.

Den bistra sanningen är att pratar vi någon form av proffesionell verksamhet som inte kör nattsvart så får man absolut inget gjort för 1000:- . Det betalar knappt för materialet för en riktigt yttre rekond.

/Thomas
Menar du att jag ljuger? Jag vet vad jag fick och vad jag betalade och som jag skrev innan kostar det mer. Det var en let's deal
Nej sony, jag menar inte att du ljuger. Men generellt får man ingen rekond värd namnet för 1000:- (normalpris då). Hisingens bilvård debiterar normalt ca. 500:- per timme om man får tro deras hemsida. Dom tar normalt 1600:- för en försäljningsrekond på tre timmar...
En försäljningsrekond är oftast en lätt blankpolering utan att jaga repor eller perfektion, följt av ett vax eller lackskydd som fyller lite och har begränsad hållbarhet vilket är fint om man nöjer sig med det. En snygg polering med applicering av ett riktigt lackskydd hinner man helt enkelt inte med på tre timmar, inte ens på en fabriksny bil.

/Thomas
Användarvisningsbild
av sony
#1379358
Funk skrev: tis 12 maj 2020, 13:03
sony skrev:
Funk skrev: mån 11 maj 2020, 10:46 Jag vet hur det skall gå till...men trots vettiga metoder, material och rutin är svart ibland en plåga att få till helt perfekt.

Den bistra sanningen är att pratar vi någon form av proffesionell verksamhet som inte kör nattsvart så får man absolut inget gjort för 1000:- . Det betalar knappt för materialet för en riktigt yttre rekond.

/Thomas
Menar du att jag ljuger? Jag vet vad jag fick och vad jag betalade och som jag skrev innan kostar det mer. Det var en let's deal
Nej sony, jag menar inte att du ljuger. Men generellt får man ingen rekond värd namnet för 1000:- (normalpris då). Hisingens bilvård debiterar normalt ca. 500:- per timme om man får tro deras hemsida. Dom tar normalt 1600:- för en försäljningsrekond på tre timmar...
En försäljningsrekond är oftast en lätt blankpolering utan att jaga repor eller perfektion, följt av ett vax eller lackskydd som fyller lite och har begränsad hållbarhet vilket är fint om man nöjer sig med det. En snygg polering med applicering av ett riktigt lackskydd hinner man helt enkelt inte med på tre timmar, inte ens på en fabriksny bil.

/Thomas
Kan stämma ,men som jag skrev jag är nöjd så länge.bilen glänser och jag får se hur länge detta håller. Mitt mål var att få bort polerings repor.
Användarvisningsbild
av Funk
#1379482
sony skrev: Kan stämma ,men som jag skrev jag är nöjd så länge.bilen glänser och jag får se hur länge detta håller. Mitt mål var att få bort polerings repor.
Så någon annan hade redan polerat bilen men lämnat hologram och/eller polerrosor ? Trist när jobbet blir lämnat halvgjort..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#1379483
torparn11 skrev:Jo ska försöka själv annars lär man sig inte av sina misstag. Skulle det bli skit får jag väl åka till en riktig rekondare😁. Någon som har erfarenhet av Menzernas produkter? Har en Rupes så maskin behöver inte inhandlas.
Jag menar att medlen inte spelar så stor roll, snarare att man lärt sig hur dom funkar... T.ex Menzerna, Scholl, Sonax eller Lahega är alla lite olika men funkar ungefär lika bra när man väl lärt sig deras egenskaper och anpassat sina metoder till dem.

/Thomas
Användarvisningsbild
av sony
#1379500
Funk skrev: ons 13 maj 2020, 07:38
sony skrev: Kan stämma ,men som jag skrev jag är nöjd så länge.bilen glänser och jag får se hur länge detta håller. Mitt mål var att få bort polerings repor.
Så någon annan hade redan polerat bilen men lämnat hologram och/eller polerrosor ? Trist när jobbet blir lämnat halvgjort..

/Thomas
Jag förstår inte riktigt vad du memar? Kan du förklara ?
Användarvisningsbild
av Funk
#1379514
Du skrev att du hade poleringsrepor. Vi brukar kalla de cirkelformade repor man får när man polerat med för grovt medel eller fel teknik för rosor eller hologram. För att ta bort dessa polerar man en gång till med finare medel och metoder. Eller menar du något annat ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av sony
#1379538
Nej jag menade poleringsrepor-repor som kan poleras bort,behöver inte lackas om. Dem ör feån biltvätten. Nu är bilen som ny efter behandligen. Hur länge håller den poöeringen/vaxning får jag följa upp
Användarvisningsbild
av Funk
#1379624
OK då förstår jag, tvättrepor.. Nej det brukar inte krävas så mycket för att få bort sådana om dom inte är extremt många eller från dåliga maskintvättar.

Min förra bil var rätt OK när jag fick den, för att få den perfekt tog bara poleringen 8 timmar, även om jag tog det lugnt. Bra lackskydd gjorde att den var snygg även när jag bytte in den mer än två år senare..
V40-2.jpg
V40-2.jpg (1.42 MiB) Visad 581 gånger
/Thomas

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]