Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av torparn11
#1377902
Hej.
Tänkte polera min bil för första gången och färgen är svartmetallic. Pratade med en rekondare och han önskade mig lycka till då svarta bilar lätt blir flammiga och är bland den svåraste färgen att polera. Nu har jag tänkt strunta i det och lämna den till ett proffs istället. Är det verkligen som han säger eller vill han helt enkelt bara ragga jobb? Har pratat med Bollnäs bilvård som satt ihop ett paket för nybörjaren.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1377903
Den är svår, sen är vanlig svart utan metallic ännu svårare. Men allting går ju, ta god tid och ha tålamod och rätt grejer så kan du fixa även svart lack.
Användarvisningsbild
av sony
#1378925
Är man okunnig är det inget du ska göra. Du sparar inte så mycket. Bax,polish,tid,maskin,tvätt av bilen
Fixade min xc90 för 1000 kr i GBG
Verkligen bra gjort av killen.
Det var en let's deal men det går att hitta
Användarvisningsbild
av Derank
#1378934
Nånstans ska man ju börja, men ta något annat än en svart, lyckas du med den första gången gör du det bra. Jag har hållit på privat i över 20år och jag vill knappt ta i en svart ändå. Det är roligt när man är klar och det fins inget snyggare än en blanksvart bil, men det är inte helt enkelt att få till det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1378956
Nä, som ovan sagt. Har du inte tänkt hålla på med detta och avser lära dej, skit i det (på en svart bil)
Det är otroligt mycket jobb, steg och tid. Det finns de som säljer bil-smör och tycker deras produkt är grym, 1 steg osv, men det är bara skitsnack. Du ska ha en blank bil innan försegling, vilket tar mycket tid och kräver en del kunskap.
Generellt får du vad du betalar för, så en meme att bära med sej är mitt bästa råd Bild
IMG_3719.png
IMG_3719.png (420.84 KiB) Visad 3076 gånger
Användarvisningsbild
av Funk
#1378994
Den är såå klockren !

/Thomas
Användarvisningsbild
av sony
#1378997
Det var drt jag menade.killen spenderade 5 timmar,3 till 400 kr och resultatet är skit.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1379005
TommyP86 skrev:Nä, som ovan sagt. Har du inte tänkt hålla på med detta och avser lära dej, skit i det (på en svart bil)
Det är otroligt mycket jobb, steg och tid. Det finns de som säljer bil-smör och tycker deras produkt är grym, 1 steg osv, men det är bara skitsnack. Du ska ha en blank bil innan försegling, vilket tar mycket tid och kräver en del kunskap.
Generellt får du vad du betalar för, så en meme att bära med sej är mitt bästa råd Bild
IMG_3719.png
Även om det är en meme så är ju det där synnerligen dåligt gjort! Bilen ser ju inte ens avtorkad ut! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Funk
#1379140
Jag vet hur det skall gå till...men trots vettiga metoder, material och rutin är svart ibland en plåga att få till helt perfekt.

Den bistra sanningen är att pratar vi någon form av proffesionell verksamhet som inte kör nattsvart så får man absolut inget gjort för 1000:- . Det betalar knappt för materialet för en riktigt yttre rekond.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Perra83
#1379144
En av de första bilarna som jag polerade va en polares svarta Mustang GT. Vi höll på en dag eller två i garaget. Vi hade min Flex 3401 och min lilla oscillerande Rupes, medium trissor och Menzerna medel och lackskydd. Det blev sjukt bra.
Ger man det lite tid. Har en brutalt ren lack innan polering. Rengör eller byter trissor under tiden så är svart en kul färg att jobba med. Det är iofs inget ja pysslar med idag men det är kul nån gång ibland.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]