Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1377202
Klart du kan spola med högtryck i dunken ,det skvätter väl inte som i hinken men jag tänkte att man sparar poletter om man tar med vatten.
Maskintvätt repar så är det men det är garanterat mindre nu än med dem hårda borsten man hade förr.
Svamptvätt repar det med men minimeras med tvåhinksmetoden och ny svamp till nästa tvätt.
Tvätten på fabriken har man inte kört en massa skitiga bilar i.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1377261
Magnus-B skrev:Klart du kan spola med högtryck i dunken ,det skvätter väl inte som i hinken men jag tänkte att man sparar poletter om man tar med vatten.
Maskintvätt repar så är det men det är garanterat mindre nu än med dem hårda borsten man hade förr.
Svamptvätt repar det med men minimeras med tvåhinksmetoden och ny svamp till nästa tvätt.
Tvätten på fabriken har man inte kört en massa skitiga bilar i.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Där har du ju en poäng, hela faran ligger väl i att man helt enkelt aldrig kan veta vem som varit i tvätten tidigare och hur rent sakerna blir.
När dom kommer nya från Volvo in i maskintvätt så lär det inte finnas risk för småsten och annat som kan ha fastnat i borstarna

Jag tror det får bli en vanlig hederlig tvätthall och sen ta med ny svamp till varje tvätt helt enkelt, verkar för omständligt att ta med massa saker till snabbtvätten

Skulle gärna vilja hitta någon bra genomgång på YouTube hur man tvättar bilen korrekt för hand, någon som har något tips?

Gärna där dom visar vanliga missar man fuskar med så att det kan uppstå rost och liknande om det går gå otvättat för länge där
#1377292
Finns några på Youtube men jag blev nästintill dumförklarad här när jag hade synpunkter på hur dem tvättade.
Det finns ju bilvårdsforum där några härifrån finns så där kan du hitta tips.

Jag använder tvätthandske och den tvättas efter varje tvätt.
Tar själv med hink med galler i botten för att minska risken att få upp smuts.
Avfettar vid behov och alltid fälgrengöring.
Sen ordentlig avspolning med högtryck.
Tvätta med långtgående rörelser.ej cirkulerande.
Spola av med högtryck.
Torkar sen med microduk och rosa sås som torkstöd.
På sommarhalvåret utan torkstöd och istället paint guard plus.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1377293
Jag kör med foamer (har koppling för OKQ8-hallarna), då kan man få förhållandevis rent med mindre ansträngningar.
Har man för avsikt att tvätta med svamp/vante så får detta bort det allra mesta av löst smuts och grus som kan riskera att repa bilen.
Dessutom är det ju roligt när det skummar :-)

#1377327
fjohan82 skrev:Jag kör med foamer (har koppling för OKQ8-hallarna), då kan man få förhållandevis rent med mindre ansträngningar.
Har man för avsikt att tvätta med svamp/vante så får detta bort det allra mesta av löst smuts och grus som kan riskera att repa bilen.
Dessutom är det ju roligt när det skummar :-)

Ja man blir nästan som ett barn i ett badkar fullt med skum.
Passar detta i alla OKQ8 hallar?
Dem har ju både bås och den större modellen med flera utrymme.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1377334
@Magnus-B: Man får nästan åka och titta i den hall man har tänkt sig tvätta.
Handtagen ser typ ut såhär, där man drar den blåa "ringen" mot sig för att lossa tvättlansen: https://www.bollnasbilvard.se/spolhandt ... ll-st_2300
De brukar ha Ergo-koppling: https://www.autodude.se/produkt/foam_la ... r_dr_dirt/
#1383010
Jag har tvättat mina bilar (1-3 år gamla som mest) i maskintvättar säkert var tredje/varannan vecka i snitt.
De enda gångerna jag har haft problem är med min nuvarande SUV där borsten skadat ”vingen/kepsen” ovanför rutan bak.
En gång fick en tvätt frispel och ”såg” inte min bil utan tvättade som om det inte fanns en bil..,krossad huv/tak u namn it, bilen var något år gammal :-D

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]