Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1377006
Hej! Är nybliven bilägare och gillar snabbtvättar som OKQ8 och glimra då jag föredrar att få ordentligt med utrymme och vara lite ifred, känner mig lite obekväm att rulla in bilen i en trång hall då jag inte riktigt lärt mig än att bedöma avståndet på en så stor bil (Volvo s80n)

Problemet är bara att jag gillar inte borsten som fanns på OKQ8, den kändes väldigt ofräsch och jag är rädd att det ska ligga med någon liten sten eller något som repar lacken, så jag tänkte om man kan få bra resultat av att spola på avstånd med schampot (Utan att borsten rör bilen) och sen ha med sig egen svamp eller duk och jobba sig fram med schampot så?

Kan man få en riktigt fin tvätt på snabbtvättar som dessa eller är det som just namnet låter något man gör mellan seriösa tvättar?

Tips på någon annan mack som har lite större utrymmen och man kan låna svamp och liknande istället för den där borsten?

Vill helst inte ge upp emot 100-150 kr då jag tänkte tvätta bilen en gång i veckan, ett pris runt 50-60 per tvätt skulle kännas mer okej.
#1377021
Dessa bås är i min värld endast för snabbare avspolning.
Visst, du kan lägga avfettning upp till sidorutorna (aldrig högre än så!) som ett stöd att få bilen renare, men det är inte samma sak som en grundligare tvätt med svamp.
Ett bra lackskydd är också en bra hjälp för att kunna hålla bilen mer lättvättad.
Glöm allt vad "offentliga borstar" heter. Dessa orsakar alltid repor, då bilägaren innan tvättade sina grusiga fälgar.

Tips på andra tvättställen beror på var du bor...
#1377032
fjohan82 skrev:Dessa bås är i min värld endast för snabbare avspolning.
Visst, du kan lägga avfettning upp till sidorutorna (aldrig högre än så!) som ett stöd att få bilen renare, men det är inte samma sak som en grundligare tvätt med svamp.
Ett bra lackskydd är också en bra hjälp för att kunna hålla bilen mer lättvättad.
Glöm allt vad "offentliga borstar" heter. Dessa orsakar alltid repor, då bilägaren innan tvättade sina grusiga fälgar.

Tips på andra tvättställen beror på var du bor...
Ja det var lite det jag misstänkte och kände, jag bor i Falun så gärna något ställe här. Men Borlänge och Ludvika fungerar också då jag passerar. Funderar på om jag ska börja besöka en gör det själv hall 1 gång i veckan kanske
https://www.okq8.se/pa-stationen/tvatta ... tta-sjalv/

Det verkar ju inte bli så farligt dyrt. Tar man med egna produkter till hinken då och svamp eller? Då borde man väl med lite vana kunna landa en tvätt på 30 minuter d.vs ca 60-80kr / tvätt?

Ska jag helt enkelt köpa schampo, svamp och medlet till lacken och åka dit och låna deras plats mest och avspolning?
#1377049
Du måste använda tvätthandske/svamp för att få ett bra resultat.
Att bara spola av efter avfettning funkar några gånger på vintern när den ändå blir skitig direkt igen.
Ett tips är att åka till tvättbåset med den otäcka borsten när det inte är någon annan som snokar och ta med en 25 liters dunk med vatten till hinken.
Jag vet man får inte det men det man inte ser har man inte ont av.
Annars får du ta med schampo och svamp mm till självtvätten.
Hink brukar finnas.

@fjohan, jag har till och med sett färdtjänst bussar bli skrubbade på golvet inuti.
Aldrig att jag låter dem röra min bil.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk




#1377081
Magnus-B skrev:Du måste använda tvätthandske/svamp för att få ett bra resultat.
Att bara spola av efter avfettning funkar några gånger på vintern när den ändå blir skitig direkt igen.
Ett tips är att åka till tvättbåset med den otäcka borsten när det inte är någon annan som snokar och ta med en 25 liters dunk med vatten till hinken.
Jag vet man får inte det men det man inte ser har man inte ont av.
Annars får du ta med schampo och svamp mm till självtvätten.
Hink brukar finnas.

@fjohan, jag har till och med sett färdtjänst bussar bli skrubbade på golvet inuti.
Aldrig att jag låter dem röra min bil.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kan jag inte bara ta med en 10 liters hink då och spruta ner schampot från slangen i hinken sen ha med en egen svamp? Annars får det väl bli en sån där gör det själv hall där man får ta med egna grejer.
#1377084
Vad gäller offentliga maskintvättar så har jag kört alla mina senaste nya bilar, samt fruns, genom borsttvätten hos den lokala Volvohandlaren. Har aldrig fått en repa vad jag kan minnas...Det är säkert olika mellan tvättar och hur de sköts, men att dra alla snabbtvättar över en kam och säga att de repar bilen stämmer inte. Moderna tvättar har mjuka borstar, kombinerat med högtrycksspolning som spolar bort grov smuts innan borstarna når lacken.

Tvättar man bilen själv skall man vara riktigt nog med att svampen är helt ren. Minsta lilla smuts/sand/gruskorn i svampen ger minst lika stor risk att repa bilen.
#1377088
Sudden78 skrev:Vad gäller offentliga maskintvättar så har jag kört alla mina senaste nya bilar, samt fruns, genom borsttvätten hos den lokala Volvohandlaren. Har aldrig fått en repa vad jag kan minnas...Det är säkert olika mellan tvättar och hur de sköts, men att dra alla snabbtvättar över en kam och säga att de repar bilen stämmer inte. Moderna tvättar har mjuka borstar, kombinerat med högtrycksspolning som spolar bort grov smuts innan borstarna når lacken.

Tvättar man bilen själv skall man vara riktigt nog med att svampen är helt ren. Minsta lilla smuts/sand/gruskorn i svampen ger minst lika stor risk att repa bilen.
Ja okej, tack för dina tips också. Personligen tycker jag biltvättar kändes för dyrt, verkar gå på ca 200-300/tvätt beroende på vad man väljer, och jag tror att jag kommer behöva tvätta bilen en gång i veckan för att hålla den fräsch, 800 kr i månaden isf på tvätt känns för mycket alltså.

Måste hitta på något alternativ som fungerar för mig relativt billigt och skonsamt för bilen
#1377090
lugnet skrev:
Sudden78 skrev:Vad gäller offentliga maskintvättar så har jag kört alla mina senaste nya bilar, samt fruns, genom borsttvätten hos den lokala Volvohandlaren. Har aldrig fått en repa vad jag kan minnas...Det är säkert olika mellan tvättar och hur de sköts, men att dra alla snabbtvättar över en kam och säga att de repar bilen stämmer inte. Moderna tvättar har mjuka borstar, kombinerat med högtrycksspolning som spolar bort grov smuts innan borstarna når lacken.

Tvättar man bilen själv skall man vara riktigt nog med att svampen är helt ren. Minsta lilla smuts/sand/gruskorn i svampen ger minst lika stor risk att repa bilen.
Ja okej, tack för dina tips också. Personligen tycker jag biltvättar kändes för dyrt, verkar gå på ca 200-300/tvätt beroende på vad man väljer, och jag tror att jag kommer behöva tvätta bilen en gång i veckan för att hålla den fräsch, 800 kr i månaden isf på tvätt känns för mycket alltså.

Måste hitta på något alternativ som fungerar för mig relativt billigt och skonsamt för bilen
Japp, det kostar ju en slant såklart. Billigast är att tvätta hemma på lämpligt ställe, dock inte alltid helt lagligt...

Kan för övrigt tillägga att Volvo Cars kör sina bilar i maskintvätt när de lämnat bandet i fabriken och skall ut till ÅF.
#1377182
Sudden78

Hur hade du lagt upp tvätten om du fick ge max 500 kr i månaden som budget? (Samt hur ofta bedömer du att du måste tvätta för att hålla bilen ren och fin?)

Om du orkar kolla på länken nedan så funderar jag på vilket av dessa två alt som är bäst för både bilens hälsa och utseende (Alla får givetvis svara på detta)

1. Lyxigaste tvätten + En basic tvätt (Växelvis varannan vecka på söndagar) = Blir ca 500 och jag får bilen tvättad varannan vecka 1 lyx och en basic
2. Mellan varianten Guld x 2 varannan vecka + åka och köra av den med högtryck bara andra veckan = Blir ca 500 och jag får bilen tvättad varannan vecka och spolad varannan

https://m.circlek.se/cs/Satellite/SE1/s ... itepfx=SE1

Vill ju få maximal vård av bilen + trevligt utseende för 500 i månaden helt enkelt

Angående Volvos tvätt så förstår jag inte hur man då kan argumentera för att det sliter på bilen? Det måste ju vara att man använder dåtidens standard eller något som argument att det kanske var sämre borstar då eller något?

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]