Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1372517
fått köpa Ett Nytt däck 18" då ett blivit helt slitet av fel hjulinställning eller lufttryck.
men det är fixat.

för att klara mej med att köpa ny uppsättning iår tänkte jag montera dom mest slitna i bak , 3-4mm på båda.

sen är frågan hur det är när man ska ha i fram, 5mm på ett och det Nya jag ska köpa antar jag är runt 8mm!?

påverkar det växellåda/ diff nåt ?
bilen är vanlig 2wd
av KalleJ
#1372518
Två nya fram eller bak. Annars hade jag satt ett nytt däck bak. Om den är framhjulsdriven.
Viktigast att framaxeln har samma rullomkrets om du frågar mig.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1372523
Har du redan köpt ett nytt? En däckverkstad brukar kunna fixa ett begagnat med jämförbart mönsterdjup. Du kan ju kolla och spara det nya till nästa säsong om du köper 3 till då.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372964
Bästa däcken ska monteras bak. Det sista du vill är att bli omkörd av din egen bakdel.
Det är dock alltid bäst att hålla slitaget ungefär lika på båda axlarna. Jag gör som så att jag monterar bakhjulen fram, och framhjulen bak, vid varje hjulbyte. Då jag kör relativt lite så räcker det för att hålla slitaget tämligen exakt lika på båda axlarna. Kör man mycket så är det en god idé att växla hjulen en gång i mitten av säsongen också.

På en standard 2WD bil med öppen diff spelar det (mekaniskt)ingen roll om ena axel-hjulet har lite mindre rullomkrets än det andra, även om det inte är optimalt ur säkerhetssynpunkt. En öppen diff driver på det hjul som går lättast.

Det bästa hade varit om du köpt TVÅ nya däck, och bytt på en axel, istället för att bara byta ena däcket på en axel.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]