Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1371742
Tjena, håller på att fräscha upp en Volvo 850 och tidigare ägaren körde hästsläp och har bulat till bakluckans nedre del ett antal gånger, mjuka bulor.

Någon som vet hur man kan ordna det? Kommer man åt från insidan eller vsd kan man göra. Har tänkt behålla bakluckan som helhet i vart fall.

Tack för tips.
#1371770
Sedan eller kombi?
Vet inte riktigt hur det ser ut på sedaner, men på kombi kan man, beroende på exakt vart bulorna är, komma åt.

Att räta plåt är en hel veteskap dock, och tillvägagångssättet beror HELT på hur bucklan/orna ser ut och hur dom sitter.
Några metoder som används, i ingen speciell ordning:
Specifika "pluppar" man limmar fast på bulan och använder en glidhammare till
Svetsa dit "öron" och använda glidhammere. Samma princip som ovanstående, men lossnar inte som limmet ofta kan göra.
Knacka plåten med hammare med mothåll från andra sidan.

Dom 2 första metoderna finns i sjutioelva olika utföranden, allt från billigt skräp till hydrauliska pumpar.

Samtliga metoder har sin plats, och det är inte sällan dom måste kombineras med varandra. Ofta behövs även lite improvisering specifikt för just buckla X eller buckla Y.

Den sista, och mest drastiska, metoden är att helt enkelt kapa bort den skadade delen och svetsa dit ny. På lösa karosseridelar såsom bakluckor, dörrar och framskärmar så är ett rakt byte av delen att föredra. Och i många fall det billigaste alternativet oavsett.

Jag rekommenderar att du letar efter en baklucka i samma färg som din nuvarande och bara byter luckan. Om du själv börjar knacka på plåten är risken överhängande att du bara gör det värre.
#1371780
Fick plockat ut fyra st bulor, varav en en lite större och en knappt synlig placerade på tre dörrar för 1200:-, av en en bilskadekille.
Kolla om du har något bilskadecenter i närheten, sväng förbi och få ett pris.
#1371846
Tack för tipsen. Det är kanske 10 bulor så lite pyssel. Får se om kan komma åt annars låter jag det vara. Det är en sedanare.

Man vill gärna tro med modern teknik det ska gå att vakuumsuga ut bulorna eller liknande. :-) Kanske lite slm glodhammar-tekniken med stropp integrerad med vakuumenhet.
#1371855
Cotag skrev:Fick plockat ut fyra st bulor, varav en en lite större och en knappt synlig placerade på tre dörrar för 1200:-, av en en bilskadekille.
Kolla om du har något bilskadecenter i närheten, sväng förbi och få ett pris.
Ja dom är för jä-la duktiga. Dom var på besök när vi hade garageträff på Joe's garage i Furulund för något år sedan. Henrik plockade bort tre bulor jag hade på min Jaguar. Helt omöjligt att se var bulorna varit. Riktigt duktiga killar som även fixar andra skador. :-D
#1371862
Kul tillfällighet att du känner han i filmen. För min del var klippet mest ett exempel på hur dom gör, jag fick åtgärdat min bil på ett ställe i Vellinge.
#1371909
drazil skrev:Man vill gärna tro med modern teknik det ska gå att vakuumsuga ut bulorna eller liknande. :-)
Jodå, sånna finns också. Dock är det sällan något som används "proffisionellt" vad jag sett. Det är ofta svårt eller rent av omöjligt att få bra "sug" på plåten, eftersom det sällan är helt plana och jämna ytor på en bil.
Sen är ju sånna saker "lite" utanför medelshemma-fixarens budget ;-) Du får måååånga nylackade bakluckor för priset av en sån :-D

Står det någonstans på Volvos he[…]

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]