Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1369956
Hej!
Har ett däck som måste fyllas var 2-3vecka med några hekto.
I helgen tänkte jag att detta måste undersökas (lite jobbigt ifall det blir helt tomt - snabbare)

Hade förväntat mig att hitta någon skruv/spik eller en sten som "jobbat sig in".
Absolut kan det vara detta (fortfarande) men..

Tänkte jag börjar att "hälla" diskmedel runt fälgkanten och till min förvåning småbubblar det runt stora delar av fälgen.
Först tänkte jag att det var "bubblor" i diskmedlet, men snart blev diskmedlet fyllt av småbubblor och ändrade färg från grön till "grå/vit" - full av småbubblor

På fälgen syns det inget fel.

Hur åtgärdas detta?
av KalleJ
#1369967
Ommontering med rengörning, oftast sliptrissa på fälgen och återmontering med däckfett med tätningsmedel. Bara åka till en bra däckverkstad så löser de det åt dig.
av Albireo
#1369969
Jag har tillgång till en däckmaskin (om jag vill) men vet inte vad som finns där...
Tänkte först att det är nog här som punkteringsspray fungerar.. (men det kanske inte bara priset som skiljer utan även i märke och kvalité.)
av Erik Å
#1370013
Vita småbubblor som bara "hänger där" är ingen läcka, det blir såna när man sprayar diskmedel. Det är först om de börjar växa som man har en riktig läcka
Har du sprayat slitbanan och ventilen också? Jag fick precis pyspunka av ett gruskorn som tryckts in mellan gummiklackarna mitt i slitbanan. Märkligt, man kör väl över miljontals sådana varje dag utan att något händer.. Måste ha varit två gruskorn som ställt sig precis på varandra..? Typ en på en miljard-händelse :-)
IMG_20200306_103224(1)_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200306_103224(1)_DxO_PL_1920.jpg (295.39 KiB) Visad 2907 gånger
IMG_20200306_165348_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200306_165348_1CS_DxO_PL_1920.jpg (216.9 KiB) Visad 2907 gånger
av Albireo
#1370968
Intressant! (lagades detta hål med en "plugg"?)
Först var diskmedlet "genomskinligt", vilket jag tolkade - inget problem.
Men så uppstod "vita" öar som växte med tiden.
Dessa vita öar innehöll mängder med små bubblor.
Om detta är en luft läcka eller inte - har jag inget svar på (just nu).
Har funderat om det kan vara någon kemisk reaktion (t.ex. vägsalt / gummi / aluminium eller ....)

Min åtgärd just nu är att jag "tryckte lös" däcket från fälgen (bara utsidan)
Borstade med en stålborste runt hela fälgkanten.
Smörjde fälgkanten med något "glidmedel" för att gummit skulle glida lättare och fyllde däcket med luft.
Sprutade med en diskmedelblandning - Såg nu inga bubblor som bildades.
Får se om däcket håller tätt (eller om läcksök måste fortsätta)
av Erik Å
#1370984
Albireo skrev: sön 22 mar 2020, 17:05 Intressant! (lagades detta hål med en "plugg"?)
Jupp! Jag fick ringa runt tills jag hittade en däckfirma som pluggade utan att demontera däcket, man får nog egentligen inte göra så... :P
Ja det kanske är någon kemisk reaktion som bildar skum..?
Iallafall så är det bara bubblor som "blåser upp sig" som är intressanta ;-)
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]