Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Baotian
#1363899
Nu är det dags för nya sommardäck i fram till min XC90 2016, dimensionen är 275/40R21. Jag funderar på Nokian Hakka Black 2 SUV eller Pirelli Scorpion Verde VOL. Vad skall jag välja, kan ni ge mig era erfarenheter eller råd. Bilen levererades som ny med Pirelli Scorpion och jag hade problem med vibrationer första halvåret som löstes efter att Volvo bytte bromsskivor och balanserade om hjulen, kan inte säga vad som orsakade vibrationerna. Sedan har Pirelli fungerat bra.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1369723
Lånar tråden :-)
Någon som har några tankar/åsikter om Michelin Pilot Sport 4?
Jag har inte kört på Michelin sen 2011, då min V50 levererades med detta märket.
Däcket verkar bra enligt många tester, här ett klipp från Aftonbladets publicerade test:

https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... rt-4/82061
Däcktest1.JPG
Däcktest1.JPG (58.74 KiB) Visad 2928 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1369728
angarna skrev: lör 14 mar 2020, 21:26 Kört på Pilot Sport 4 tre säsonger nu och det är helt klart ett underbart däck.
Det låter bra!
Jag körde på Dunlop förra säsongen och slet ut denna uppsättning på - just det - en säsong...
Användarvisningsbild
av Perra83
#1369731
Jag köpte Pilot Sport 4S inför sommaren 2018 och dom kommer att kunna rulla hela sommaren 2020 utan problem. Det är ingent supertyst däck men allt annat är absolut på topp!!
20180413_012146.jpg
20180413_012146.jpg (691.78 KiB) Visad 2908 gånger
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1369760
Jag måste också uppdatera sommardäcken så jag passar på att fråga här i befintlig tråd.
Står i valet och kvalet för vad man ska köpa för några, just nu väljer jag på de som ses på bilden nedan och vill ha lite tankar och funderingar till dessa val!
Goodyear ligger på fälgarna nu och har väl fungerat bra, Nokian (Bl a Hakka Black) har jag testat förr och dom brukar ha ett riktigt bra bett i både vått och torrt och man brukar kunna plocka ut rätt många mil.
Continental brukar också vara riktigt bra, dock brukar det bli alldeles för få mil.
Vad har ni andra för erfarenheter?

Storlek 205/55R16 och ska sitta på en V70N AWD 2002.

Bild
av UnleashFusion
#1369793
Hilmer skrev: sön 15 mar 2020, 07:47 Jag måste också uppdatera sommardäcken så jag passar på att fråga här i befintlig tråd.
Står i valet och kvalet för vad man ska köpa för några, just nu väljer jag på de som ses på bilden nedan och vill ha lite tankar och funderingar till dessa val!
Jag har hört väldigt bra angående nokian hakka blue 2.
Jag kommer i framtiden prova michelin sport/hakka blue/black.(i nuvarande stund goodyear f1 a3.)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1369797
UnleashFusion skrev: sön 15 mar 2020, 10:42
Hilmer skrev: sön 15 mar 2020, 07:47 Jag måste också uppdatera sommardäcken så jag passar på att fråga här i befintlig tråd.
Står i valet och kvalet för vad man ska köpa för några, just nu väljer jag på de som ses på bilden nedan och vill ha lite tankar och funderingar till dessa val!
Jag har hört väldigt bra angående nokian hakka blue 2.
Jag kommer i framtiden prova michelin sport/hakka blue/black.(i nuvarande stund goodyear f1 a3.)
Har kört 2 omgångar (8st däck alltså) med Nokian Hakka Black och jag kan med gott samvete rekommendera dessa, bra grepp i vått och torrt och man kunde plocka ut hyggligt med mil.
Lika med Michelin Pilot Sport 3, nog de däck jag fått flest mil med faktiskt!
Tyvärr verkar båda dessa saknas i min dimension, vilket man i och för sig kan förstå eftersom det inte är lågprofil jag kör med längre.
av agusta44
#1369860
Jag är också i behov av nya sommardäck 215/45 18" lite udda dimension.

Sneglat på Pirelli Cinturato P7 då jag är lite sugen på att testa något nytt.
Men hittar inte direkt någonting om dom. Finns att köpa genom Bilia, så jag tänker att det kan ju inte vara vilket skit som helst?

Kört senaste åren med Pilot Sport 4 och har varit nöjd, om man ska vara lite gnällig så hade jag väl önska att dom var lite tystare. Skiljer ca 1200:- på en uppsättning om fyra...

Någon som åkt eller åker Pirelli Cinturato P7 däcket å kan delge ris å ros?

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]