Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1363209
Har ju dessvärre (efter att jag börja hänga här lite för mycket) fått upp ögonen för att tvätta bilen och ta hand om den på ett helt annat vis. Förr var det automattvätt nån gång och man var nöjd, men nu skulle det inte gå för sig alls! Tvätta bilen i ca 2h i helgen och WOW vilken skillnad! Såg bättre ut än när jag hämtade den hos ÅF.

Jag är väldig osäker och är lite fundersam till om det är så stor skillnad mellan alla dessa märken. Tex Tershine (som jag av nån anledning har mest förtroende för), GörDetMed RW (verkar bra grejer men gillar inte RWs upplägg) Biltema och alla andra.
Just nu har jag följande produkter i arsenalen:
* Tjär- och asfaltsborttagare - Biltema
* Fälgrengöring Premium - Biltema
* Bilschampo - Okänt märke, hade hemma sen tidigare
* Refract - Tershine
* Stor hink med avskiljare i botten
* Torkduk Glas, Microfiber - Depå
* Sämskskinn, Syntet - Biltema
* Microfiberdukar - Autodude och Depå
* Tvätthandske Microfiber - Depå


Så till min fråga, vad behöver man för grejer för att få en ren o fin bil? Där produkterna gör jobbet?
Jag är ute efter bra grejer som inte är alltför dyra (ok att dom är dyra att köpa in men räcker länge). En Foam lance hade vart najs, men biltvätt här i hålan har inte så man kan koppla in en egen grej till högtrycken.
#1363221
Ett förtvättsmedel typ BBV Arti Green eller motsvarande samt en flygrostlösare är väl det uppenbara som saknas. Förtvättsmedlet gör samma sak som foamen fast du applicerar med spray eller tryckspruta.

De här supertorkdukarna som lämnar en helt torr yta efter bara ett drag är rätt schyssta också, finns från flertalet märken.

Biltemas produkter brukar funka ok tycker jag men att köpa koncentrat från t ex BBV är både ekonomiskt och känns vettigt att inte transportera runt en massa vatten
#1363245
Jag kör med följande produkter till min bil.
Tycker den ser hyggligt ren och fräsch ut efteråt och
inga medel är direkt tung jobbade.

* Flygrostlösare ValetPRO Dragon's Breath ett par gånger per år
* Blue & Green Degreaser Wet Avfettning vid behov
* Strovels Alfanol HD Grön nästan varje tvätt
* Sonax fälgrengöring
* Washking skumkananon
* WashKing Diamond Active Foamwash
* Tershine Purify S schampo
* Tershine Refract
* Tershine Apex+
* Stor hink med avskiljare i botten plus en hink att skölja av tvättvanten i
* Mikrofiber Torkduk 50x80cm 1100GSM
* Tvättvante ull
* Angelwax Vision till rutorna
* Tershine APC till det mesta på insidan
* Angelwax Heaven for leather till allt skinn i bilen
#1363276
Arcticlean Degreaser pro (tjärlösare nån gång ibland)
Arcticlean Power clean (alkalisk avfettning används i princip varje tvätt)
Chemical Guys Glossworkz shampoo
ValetPro Bilberry Wheel cleaner (1:10)
ValetPro Dragons breath / Arcticlean Acid Clean gel för att ta bort flygrost vid behov
Tershine Refract eller Chemical Guys Hybrid V07
Gtechnic tvättvante och en stor torkduk + hink med avskiljare.

Sen finns det mer saker i arsenalen, men det är dem som används mest.
#1363417
Märken på avfettning, schampo, fälgrengöring och annat varierar. Har nog testat det mesta...

Förutom det som har räknats upp här, så kör jag med foamer (går att koppla in i GDS-hallen) och Wheel Woolies.
Det sista är perfekt för att få bort salt, sand och annan beläggning innanför ekrarna :-)
#1363967
Det här med bilvårdsprodukter brukar alltid bli spännande diskussioner! Själv är jag väldigt noga med vad jag använder och har genom alla mina år som bilägare med stort intresse testat mig fram till produkter som jag tycker fungerar riktigt riktigt bra.

Kallavfettning: CD Bilvårdsprodukter Advanced Degreaser
Flygrostlösare: MAFRA P-Ray (den är grym!)
Schampo använder jag: Gyeon Bathe+ för det allra mesta. Ibland tar jag fram dunken med MAFRA Flux som ju är ett rengörande schampo med utan sio2 eller vax i sig.
Sedan kan jag topcoata med: Labocostmetica #Beneficia ibland
Och sedan någon bra däckglans t.ex. Gyeon Tire eller liknande

Som alkalisk avfettning kör jag förtvätten Jedy Super Foam från CD Bilvård också som jag vid användning bara foamar på bilen. Grymt rengörande och perfekt som "fusk-tvätt" när man inte orkar svampa bilen.
#1376184
RW's grejer funkar överlag, men han är inte billig. Finns likvärdigt bra grejer för mindre pengar. En notering som jag gjort dock är att RW's kallavfettning, (Asfaltslösare & limborttagare), sabbar torkarbladen!! Han varnar för starkt medel i beskrivningen på hemsidan men det kan inte understrykas nog, FÄLL UT TORKARBLADEN, BÅDE FRAM OCH BAK!

Sen jag sist kollade på sidan så har han dessutom själv lagt till följande: "OBS! AVRÅDES ATT ANVÄNDAS PÅ STRÅLKASTARE & BAKLYKTOR. KAN ORSAKA SPRICKOR I PLASTEN." Inte hänt för mig men det löste upp limmet under den blå Volvo loggan i grillen så nu är den helt i krom... Bara en information i all välmening.

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]