Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1360601
Har en vit XC70 som är riktigt skitig. Tidigare ägare verkar inte ha skött rengöringen på ett korrekt sätt så det är en del nästan ingrodd skit på den.
Tvättar med Meguiars schampo men det får inte bort som en brunaktig hinna. Avfettning Prich BOrt tar inte heller bort det.

Finns det ngt dundermedel som enkelt löser upp ingrodd skit på lacken?
av Tompan60
#1360603
Lägg på en bra kallavfettning på bilen. Låt verka ca 5 minuter. Lägg sedan på en naturavfettning tex. OKQ8 direkt på kallavfettning låt verka 5 minuter till. Högtryck och sen tvätta. Jobbat med bilvård o det funkar fint kom ihåg ordningen på avfettningarna. Gör du tvärt om funkar det inte.

Obs. Avfetta inte rutorna i dörrarna. Då kommer det in avfettning inne i dörrarna och löser upp rostskyddet.

Följ mina tips så får du en vit o fin bil.

Skriv gärna hur det gick.

Ha de gott. Tomas
av berrabus
#1360605
Tompan60 skrev:Lägg på en bra kallavfettning på bilen. Låt verka ca 5 minuter. Lägg sedan på en naturavfettning tex. OKQ8 direkt på kallavfettning låt verka 5 minuter till. Högtryck och sen tvätta. Jobbat med bilvård o det funkar fint kom ihåg ordningen på avfettningarna. Gör du tvärt om funkar det inte.

Obs. Avfetta inte rutorna i dörrarna. Då kommer det in avfettning inne i dörrarna och löser upp rostskyddet.

Följ mina tips så får du en vit o fin bil.

Skriv gärna hur det gick.

Ha de gott. Tomas
Vilket märke är en bra kallavfettning? Duger Prick Bort?

Enda rutan som avfettas är bakrutan som har en massa asfaltsprickar men där borde det vara ok
Användarvisningsbild
av StefanN
#1360606
Ja, bakrutan kan man köra på då det inte finns nåt rostskydd där.
Men du behöver troligen göra mer än att bara tvätta, avfetta. En rejäl polering kan lyfta bilen avsevärt.
#1360607
berrabus skrev: lör 25 jan 2020, 11:41 Vilket märke är en bra kallavfettning? Duger Prick Bort?

Enda rutan som avfettas är bakrutan som har en massa asfaltsprickar men där borde det vara ok
Jag tycker prickbort fungerar, men i detta fall, pga. ingrodd skit kan det vara bra att när du sprayat på med kallavfettning(prickbort), låt det verka och sedan får du fysiskt hjälpa till med antingen en pensel/svamp, spraya på lite mer kallavfettning och har du vanligt avfettning spruta på det området som var ingrodd och låt det verka tillsammans med kallavfettningen, fysiskt hjälp och sen spola av med högtryck.

bakrutan kör jag varannan gång vid tvättning, bakrutan är utsatt, helt klart.
av Tompan60
#1360638
Svar på din fråga. Kör lite olika. Prickbort eller okq8 kallavfettning. Den är bra. Bra med gummihandskar. Huden blir rätt torr.

Sen vaxar var jag alltid innan satperioden börjar.

Då brukar det räcka med okq8 naturavfettning hela vintern. Ok,s är bäst.

Och nej jag jobbar i vården nu så jag gör ingen reklam för OK

Kom bara ihåg att använda produkterna i rätt ordning annars får du en randig bil. :-D

Mixen med kallavfettning och Sen naturavfettning gör jobbet enkelt. Lite trist att vänta bara på att det ska lösa upp sig.

Lycka till med din rena bil sen.

Tomas
av berrabus
#1360680
Tack alla. Skall prova detta men blir nog om en stund när det blir lite varmare ute.

Japp skall polears också men vill ha den ren innan jag går på med rondellen. Även om tidigare ägare inte varit lika noggrann med rengöringen som jag önskat så har han iallafall lyckats skapa tvättrepor på både tak och huv så de skall bort men det blir till våren.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1360682
Kan även lägga till att avfettningen i steg 1, som man börjar med, skall läggas på torr bil.
Görs inte detta faller en del av medlets effekt bort.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]