Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1358703
Sudden78 skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Sudden78 skrev:Biltemas blad är skit. Köp Volvo original så slipper du fundera. De fungerar bra, jag har använt original de senaste 20 åren utan bekymmer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hmmmmm, en liten undring. Om du använt Volvos torkarblad dom senaste 20 åren, hur kan du då veta att Biltemas är skit? ;-)
Därför att jag träffat/känner en hel del som provat och säger ”aldrig mer Biltema!”, dessa har därefter gått tillbaka till original. Jag har aldrig behövt prova eftersom andra recenserat dem åt mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis det svaret jag väntade mig. ;-)
Till skillnad mot dina bekanta har jag använt Biltemas blad på min hobby/sommarbil väldigt länge och även på andra bilar. Dom fungerar bra men håller inte lika länge som dom stora tillverkarnas. Att säga att dom är "skit" håller jag inte med om.

På min Volvo, som jag köpte ny, höll original bara ett drygt år och har sedan dess användt Wipers egna blad ungefär lika länge. Det är nu dags att byta ut dessa. Priset för Wipers egna är en bråkdel av Volvos originalblad. Har en uppsättning Wipers liggandes och dom åker på nu i dagarna.

Tanten vill nog till Ullared snart så då får jag se om det inte blir Bosch, om priset är i närheten av så lågt som det sägs i denna tråd.

Läser man i denna tråd, och andra trådar på detta forum, så ger det mig en bra uppfattning om vilka blad som är bäst eller väldigt bra. För mig hör inte Volvos originalblad dit. Men det har ju du ingen aning om eftersom du bara använder dom. :-D
av pellemando
#1358708
UnleashFusion skrev:Själv köpte jag från mekster.se (några år sen) - ser att dom denna månad(januarirea) går det att få tag på bosch-torkarblad för under 300kr/sats, men priset varierar beroende på storleken.
Tack för tipset! Blev en beställning på Bosc, 283kr för en uppsättning, Volvo ville ha 650kr...
Samt bromsbelägg som jag fick en villkorlig 2a på besiktningen.
av Sudden78
#1358739
EbbevonVolvo skrev:
Sudden78 skrev:
EbbevonVolvo skrev: Hmmmmm, en liten undring. Om du använt Volvos torkarblad dom senaste 20 åren, hur kan du då veta att Biltemas är skit? ;-)
Därför att jag träffat/känner en hel del som provat och säger ”aldrig mer Biltema!”, dessa har därefter gått tillbaka till original. Jag har aldrig behövt prova eftersom andra recenserat dem åt mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis det svaret jag väntade mig. ;-)
Till skillnad mot dina bekanta har jag använt Biltemas blad på min hobby/sommarbil väldigt länge och även på andra bilar. Dom fungerar bra men håller inte lika länge som dom stora tillverkarnas. Att säga att dom är "skit" håller jag inte med om.

På min Volvo, som jag köpte ny, höll original bara ett drygt år och har sedan dess användt Wipers egna blad ungefär lika länge. Det är nu dags att byta ut dessa. Priset för Wipers egna är en bråkdel av Volvos originalblad. Har en uppsättning Wipers liggandes och dom åker på nu i dagarna.

Tanten vill nog till Ullared snart så då får jag se om det inte blir Bosch, om priset är i närheten av så lågt som det sägs i denna tråd.

Läser man i denna tråd, och andra trådar på detta forum, så ger det mig en bra uppfattning om vilka blad som är bäst eller väldigt bra. För mig hör inte Volvos originalblad dit. Men det har ju du ingen aning om eftersom du bara använder dom. :-D
Skulle du köpa nåt om alla i din bekantskap, samt kunder och andra du känner sa att det är skit? Kul dock att du gillar Biltemas blad. Man behöver ju bara läsa diverse trådar för att inse att det finns många andra som tycker motsatsen....

Jag vill ha gummi i mina torkarblad och jag vill att de skall överleva vintern. Bevisligen gör de ju inte det. Räcker ju med att kolla inläggen i tråden till att börja med. Att spara pengar på billiga torkarblad med tveksam kvalitetskontroll är höjden av dumsnålhet anser jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av UnleashFusion
#1358750
pellemando skrev: mån 13 jan 2020, 12:17
UnleashFusion skrev:Själv köpte jag från mekster.se (några år sen) - ser att dom denna månad(januarirea) går det att få tag på bosch-torkarblad för under 300kr/sats, men priset varierar beroende på storleken.
Tack för tipset! Blev en beställning på Bosc, 283kr för en uppsättning, Volvo ville ha 650kr...
Samt bromsbelägg som jag fick en villkorlig 2a på besiktningen.
ah, 2 i en smäll! ;)
av Lockis
#1358770
Sudden78 skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Sudden78 skrev: Därför att jag träffat/känner en hel del som provat och säger ”aldrig mer Biltema!”, dessa har därefter gått tillbaka till original. Jag har aldrig behövt prova eftersom andra recenserat dem åt mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis det svaret jag väntade mig. ;-)
Till skillnad mot dina bekanta har jag använt Biltemas blad på min hobby/sommarbil väldigt länge och även på andra bilar. Dom fungerar bra men håller inte lika länge som dom stora tillverkarnas. Att säga att dom är "skit" håller jag inte med om.

På min Volvo, som jag köpte ny, höll original bara ett drygt år och har sedan dess användt Wipers egna blad ungefär lika länge. Det är nu dags att byta ut dessa. Priset för Wipers egna är en bråkdel av Volvos originalblad. Har en uppsättning Wipers liggandes och dom åker på nu i dagarna.

Tanten vill nog till Ullared snart så då får jag se om det inte blir Bosch, om priset är i närheten av så lågt som det sägs i denna tråd.

Läser man i denna tråd, och andra trådar på detta forum, så ger det mig en bra uppfattning om vilka blad som är bäst eller väldigt bra. För mig hör inte Volvos originalblad dit. Men det har ju du ingen aning om eftersom du bara använder dom. :-D
Skulle du köpa nåt om alla i din bekantskap, samt kunder och andra du känner sa att det är skit? Kul dock att du gillar Biltemas blad. Man behöver ju bara läsa diverse trådar för att inse att det finns många andra som tycker motsatsen....

Jag vill ha gummi i mina torkarblad och jag vill att de skall överleva vintern. Bevisligen gör de ju inte det. Räcker ju med att kolla inläggen i tråden till att börja med. Att spara pengar på billiga torkarblad med tveksam kvalitetskontroll är höjden av dumsnålhet anser jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Oavsett vad så är du jäkligt duktig på att dela med dig av åsikter som du egentligen inte har någon som helst kvalificerad kunskap om :-)
Detta är ju inte första gången du gnäller i en tråd och har åsikter baserat på andras åsikter. Prova sakerna själva och bilda dig en egen uppfattning så kanske folk inte är så negativt inställda till vad du har att säga.

Själv har jag haft Biltemas blad och varit nöjd med dem.
Men så byter jag också blad i samband med säsongskifte av hjul... Oavsett vilka blad jag har. Vad jag vet finns inga blad till Nya V60 på Biltema så nu får jag vara så snäll och betala för original eller hitta motsvarande någon annanstans.
av Sudden78
#1358794
Gnäller och gnäller...ber om ursäkt om det uppfattas så, det är inte min avsikt. Det är ju dock ett forum och jag anser inte att jag slänger ur mig vad som helst. Uppenbarligen håller ju Biltemas blad måttet ibland, ibland inte, därav tycker jag (min högst subjektiva åsikt) att det är onödigt att chansa.

Kan väl hålla med om att jag var lite hård i domen mot bladen från Biltema i mitt inlägg, men jag tyckte det var befogat med tanke på hur mycket skit jag fått höra IRL från slutkunder som faktiskt provat bladen för att sedan dissa dem och gå tillbaka till original.

Ett forum är väl till för att framföra åsikter, sedan får väl var och en tycka vad de vill om dem. ”Opinions are like xxxholes, everbody’s got one”.....;-) Att vissa inte tycker som jag gör mig inget, det har jag absolut inget problem med och inget jag tänker bråka om heller, men jag står självklart på mig när någon ifrågasätter mina åsikter. Gillar man Biltemas blad, fine, helt ok, men jag sätter dem aldrig på en bil iallafall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 Sudden78, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1358795
Sudden78 skrev:Gnäller och gnäller...ber om ursäkt om det uppfattas så, det är inte min avsikt. Det är ju dock ett forum och jag anser inte att jag slänger ur mig vad som helst. Uppenbarligen håller ju Biltemas blad måttet ibland, ibland inte, därav tycker jag (min högst subjektiva åsikt) att det är onödigt att chansa.

Ett forum är väl till för att framföra åsikter, sedan får väl var och en tycka vad de vill om dem. ”Opinions are like xxxholes, everbody’s got one”.....;-) Att vissa inte tycker som jag gör mig inget, det har jag absolut inget problem med och inget jag tänker bråka om heller, men jag står självklart på mig när någon ifrågasätter mina åsikter. Gillar man Biltemas blad, fine, helt ok, men jag sätter dem aldrig på en bil iallafall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett forum bygger absolut på att folk har egna åsikter.
Men att basera sina åsikter på andras erfarenhet är inget vidare. Och det är detta jag har något emot. Du får gärna köpa en uppsättning biltema blad och prova dem och sen återkomma med dina erfarenheter, men att kräka ur sig och tycka att saker är skit när du har 0 erfarenhet är inget vidare. Typ som när barn tycker något är "äckligt" och dem inte ens har smakat, då ber man barnet smaka och sen meddela vad dem tycker... Eller?
av Sudden78
#1358796
Lockis skrev:
Sudden78 skrev:Gnäller och gnäller...ber om ursäkt om det uppfattas så, det är inte min avsikt. Det är ju dock ett forum och jag anser inte att jag slänger ur mig vad som helst. Uppenbarligen håller ju Biltemas blad måttet ibland, ibland inte, därav tycker jag (min högst subjektiva åsikt) att det är onödigt att chansa.

Ett forum är väl till för att framföra åsikter, sedan får väl var och en tycka vad de vill om dem. ”Opinions are like xxxholes, everbody’s got one”.....;-) Att vissa inte tycker som jag gör mig inget, det har jag absolut inget problem med och inget jag tänker bråka om heller, men jag står självklart på mig när någon ifrågasätter mina åsikter. Gillar man Biltemas blad, fine, helt ok, men jag sätter dem aldrig på en bil iallafall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett forum bygger absolut på att folk har egna åsikter.
Men att basera sina åsikter på andras erfarenhet är inget vidare. Och det är detta jag har något emot. Du får gärna köpa en uppsättning biltema blad och prova dem och sen återkomma med dina erfarenheter, men att kräka ur sig och tycka att saker är skit när du har 0 erfarenhet är inget vidare. Typ som när barn tycker något är "äckligt" och dem inte ens har smakat, då ber man barnet smaka och sen meddela vad dem tycker... Eller?
Japp, du har absolut en poäng där. Grejen är dock den att jag fått ganska mycket feedback just kring Biltemablad direkt till mig från riktiga slutkunder, IRL, alltså inte baserat på googlingar och vad andra skrivit på nätet, hört av en kompis etc....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1358798
Lockis skrev:
Sudden78 skrev:Gnäller och gnäller...ber om ursäkt om det uppfattas så, det är inte min avsikt. Det är ju dock ett forum och jag anser inte att jag slänger ur mig vad som helst. Uppenbarligen håller ju Biltemas blad måttet ibland, ibland inte, därav tycker jag (min högst subjektiva åsikt) att det är onödigt att chansa.

Ett forum är väl till för att framföra åsikter, sedan får väl var och en tycka vad de vill om dem. ”Opinions are like xxxholes, everbody’s got one”.....;-) Att vissa inte tycker som jag gör mig inget, det har jag absolut inget problem med och inget jag tänker bråka om heller, men jag står självklart på mig när någon ifrågasätter mina åsikter. Gillar man Biltemas blad, fine, helt ok, men jag sätter dem aldrig på en bil iallafall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett forum bygger absolut på att folk har egna åsikter.
Men att basera sina åsikter på andras erfarenhet är inget vidare. Och det är detta jag har något emot. Du får gärna köpa en uppsättning biltema blad och prova dem och sen återkomma med dina erfarenheter, men att kräka ur sig och tycka att saker är skit när du har 0 erfarenhet är inget vidare. Typ som när barn tycker något är "äckligt" och dem inte ens har smakat, då ber man barnet smaka och sen meddela vad dem tycker... Eller?
Jag håller med dig Lockis! Fullt och fast. Men jag kommer inte att kommentera sudden78 några fler gånger. Inte lönt...
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]