Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1352544
Jag har en tämligen ny bil, levererad i slutet av oktober -19 och i några uppgifter står det att den är tillverkad i september. Hursomhelst så är den beställd i halvårsskiftet. Äldre än så kan man inte räkna den.
Den behöver tvättas! Jag tvättar gärna i automat, men är det brukligt att tvätta med borstar på en så ny bil eller skall man vänta t.ex ett halvår till innan man tvättar med borstar?
Att tvätta utan borstar avser jag naturligtvis enbart högtrycksspolning. Och finns det något annat som man bör undvika i sammanhanget, speciella tvättmedel etc. etc?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1352547
Automattvätt med borstar skulle jag inte ens använda på en gammal 240. Högtryck funkar hyffsat men blir ju inte helt rent.
Högtryck och handtvätt är det enda jag kör.
av Sudden78
#1352550
Det är absolut ingen fara att köra med bilen i en modern biltvätt. Dessa är skonsamma mot bilen. Förr däremot....på den tiden biltvättarna hade riktiga ”borstar” var det en annan femma...nu är det i princip mjuka disktrasor som går mot lacken.

De flesta handlare och biltillverkare kör sina nya bilar i nya skonsamma automattvättar, så du behöver nog inte vara orolig...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1352553
Sudden78 skrev: sön 08 dec 2019, 10:12 Det är absolut ingen fara att köra med bilen i en modern biltvätt. Dessa är skonsamma mot bilen. Förr däremot....på den tiden biltvättarna hade riktiga ”borstar” var det en annan femma...nu är det i princip mjuka disktrasor som går mot lacken.

De flesta handlare och biltillverkare kör sina nya bilar i nya skonsamma automattvättar, så du behöver nog inte vara orolig...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det spelar ingen roll om borstarna är moderna eller ej.
Borstarna kommer dra runt gruset på bilen och orsaka repor, sköljningen innan borstarna startar är inte den man behöver innan man mekaniskt går på bilen.
Det är även viktigt att man med högtryck spolar av borstarna med jämna mellanrum, det sker inte på många ställen.
av Lockis
#1352559
Om man avser tvätta i automat spelar det ingen roll hur länge du väntar. Det kommer ge samma effekt på bilen i form av repor.
Lacken på bilen är härdad i fabrik så den kommer inte trilla av.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1352564
Hade i så fall föredragit en sådan tvättstation där man spolar och borstar med en borste som alltid tillsätter vatten och schampo. Då blir det rent vilket inte alltid är fallet med automattvätt, framförallt fälgarna och vissa skrymslen. Billigare dessutom, de gångerna jag använt en sådan blir det ca 60 kr och tar inte nämnvärt längre tid heller
Användarvisningsbild
av Fisch
#1352568
Förmodar att det är privatköpta bilar som får 100% handtvätt?

Jag föredrar förvisso själv att handtvätta. Resultatet är betydligt bättre än automattvättar. Problemet är att det knappt finns tid över för att tvätta bilen såhär års. En handtvätt tar ju 1,5 timmar och med jobb, 3st småbarn och fritidsaktiviteter så får man prioritera. Har faktiskt börja köra bilen genom automattvätt men inte hos macken utan i en fristående tvättautomat. Det är en sk amerikansk tvättunnel och måste säga att resultatet är ganska ok. Inte bra, bara ok.

Föredrar detta framför att köra omkring med en grisskitig bil. Det är trots allt en förmånsbil jag kör som ska bytas efter 2-3 år.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1352571
Fisch skrev: sön 08 dec 2019, 11:51 Förmodar att det är privatköpta bilar som får 100% handtvätt?

Jag föredrar förvisso själv att handtvätta. Resultatet är betydligt bättre än automattvättar. Problemet är att det knappt finns tid över för att tvätta bilen såhär års. En handtvätt tar ju 1,5 timmar och med jobb, 3st småbarn och fritidsaktiviteter så får man prioritera. Har faktiskt börja köra bilen genom automattvätt men inte hos macken utan i en fristående tvättautomat. Det är en sk amerikansk tvättunnel och måste säga att resultatet är ganska ok. Inte bra, bara ok.

Föredrar detta framför att köra omkring med en grisskitig bil. Det är trots allt en förmånsbil jag kör som ska bytas efter 2-3 år.
Det behöver inte bara vara bilar som är privatköp som tvättas för hand, men jag skulle gissa att det är i majoritet.
Det ingår väl tvätt i maskin i leasingen för många?

Leasing, förmånsbilar etc ses av många som slit och släng när man inte betalar 100% av bilen på sin nettolön, räcker att titta runt lite på KVD för att se hur brutalt misskötta vissa av de 3 år gamla bilarna är.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1352577
I 8 av 10 fall räcker det med att köpa en pumpsprayflaska och en dunk Alfanol, sen spraya på bilen, låta verka så länge man vill utan att det torkar, sen spola med högtrycken.
Billigare, snällare och lika snabbt som tortyrkammaren.
Mjuk-borste-tvättarna gör din bil helt matt, förr (med borstarna) repade de istället. Dessutom får du det vidriga återvunna vattnet som gör att bilen luktar avlopp, det är inget man vill
Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]