Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Sudden78
#1352579
Finns en stor okunskap kring automattvättar här märker jag...moderna sådana som underhålls på ett korrekt sätt, med högtryckspolning som går innan borstarna är absolut inget att oroa sig för. Jag har dock respekt för att oron för dessa lever kvar i sinnet hos många, men, utvecklingen har faktiskt gått framåt här också. Nu får jag väl hela forumet på mig misstänker jag....Bild

Fördelen med handtvätt dock är man kommer åt överallt där en biltvätt missar, samt att man får röra på sig en stund. Dessvärre är det nog så att det är vanligare att folk repar bilen när de handtvättar den med smuts i svampen och i vattnet.

En automattvätt är dock miljövänligare eftersom den återvinner vattnet och tar hand om avfallet i en oljeavskiljare.

Har kört alla mina nya bilar regelbundet i automattvätt (som jag vet sköts väl)och jag har inte sett någon tillstymmelse till att lacken tagit stryk...har snarare fått beröm att lacken sett fin ut vid inbyte.

Men, missköter man en automattvätt kanske det är annorlunda? Det stämmer nog då det är viktigt att borstarna är rena och underhålls.

Btw så tvättar Volvo Cars bilarna i automattvättar ett par omgångar på fabriken innan de går ut till ÅF. Tror knappast de hade gjort det om det var ett problem...

Finns en del skrivet om detta. www.blt.se/nyheter/teknisk-omojlighet-a ... ar-lacken/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1352590
Det är fortfarande rätt dyrt för något som ger ett så dåligt resultat även om de nu skulle vara i bra skick och inte fylla med grus sen tidigare.
av Flinta
#1352592
Automattvätt från dag 1 på alla mina nya bilar! Givetvis program som högtrycksspolar bilen innan borsttvätten kör igång. Jag har nu ett blanksvart tak, och det är fortfarande inte repigt efter 1.5 år. :-)
Användarvisningsbild
av Fisch
#1352628
Kvd ger jag inte mycket för.

Min förra V90CC var 100% handtvättad. Hade bilen någon gång genom en automattvätt men då borstfritt. Suveränt skick, men fick bara en 4a i betyg på skicket. Den gick däremot för dyra pengar till Norge.

Kollegan hade en V90 solid svart. Aldrig tvättad på 2 år, varken invändigt eller utvändigt. Betyg 5/5 på kvd. Hamnade hos en handlare.

Vilken bil hade ni valt?
av V60ccsummum
#1352647
Det går aldrig komma ifrån att maskintvätt repar, såg senast i sommar en ny fin V60 inskription som var ren å fin, i direkt solljus såg man tydligt alla repor som blivit i tvätten. Här har ni en som testat
av Sudden78
#1352651
V60ccsummum skrev:Det går aldrig komma ifrån att maskintvätt repar, såg senast i sommar en ny fin V60 inskription som var ren å fin, i direkt solljus såg man tydligt alla repor som blivit i tvätten. Här har ni en som testat
Det gör det visst. Mina bilar har aldrig blivit repiga, inte fruns heller. De som får repor kör genom dåligt underhållna/rengjorda tvättar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Atlanticlive
#1352653
FInns borst tvätt kvar? Lever vi kvar i 80 talets glada dagar ?

Trodde alla mackar hade lämnat borstarna och gått till högtryckstvättar (borst fria )
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1352660
Atlanticlive skrev: sön 08 dec 2019, 19:54 FInns borst tvätt kvar? Lever vi kvar i 80 talets glada dagar ?

Trodde alla mackar hade lämnat borstarna och gått till högtryckstvättar (borst fria )
Det är inte borstar längre, snarare wettexduk i remsor.

Även om maskinen i sig inte repar så är det dels omöjligt att veta om de är rena eller inte dels så spolas bilen de gånger jag kört i en sån inte av ordentligt med bara högtrycket först så har man kört i ett grustag gnuggas det in i lacken.

Sen blir det ju ändå inte rent.
av Lockis
#1352661
Sudden78 skrev:Btw så tvättar Volvo Cars bilarna i automattvättar ett par omgångar på fabriken innan de går ut till ÅF. Tror knappast de hade gjort det om det var ett problem...
En tvätt kör dem väl inte igenom men däremot så spolas den av ganska kraftigt i något som ska föreställa väldigt kraftig nederbörd? Det är ju dock inga borstar där utan enbart spolning.
Sen tvättas bilen hos ÅF och min ÅF kör handtvätt på alla bilar som ska levereras.
Jag kan dock ha fel angående tvätt i fabrik och blir gärna motbevisad, men jag har förstått det som att den inte tvättas i fabrik.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...