Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1345492
Hej
Vad ska man välja, dubbat eller friktionsdäck till en XC60 2016/2017 ?
Är ju överlag stor dimension på dessa och troligen hög ljudnivå
Bor i skåne
/M
av Lobocut
#1345507
Jag väljer alltid dubbdäck, av den enkla anledningen att det är det säkrare alternativet om det skulle hända något.

Ett tips är att titta på Aftonbladets test, dom är en av få som testa båda alternativen i samma test. Då får man se hur stora skillnader det är mellan dubbat och odubbad.

Själv kör jag på 235/65 17 på min XC60, ljudet från dubben stör mig inte.
Användarvisningsbild
av moose
#1345509
Kul fråga ;-) Förbereder mej på alla rekommendationer av båda typer, kanske kan frågan bästa däcken fram eller bak smyga sej in med :-) :-) :-)

Mitt råd är att du ska köpa det du känner starkast för själv. I Skåne är väl gränsfall att du kan köra på sommarhjul året om så dubbfritt funkar såklart, sålänge det inte blir blixthalka förstås....
Mina 3 bilar rullar inte i Skåne och jag har dubbat på samtliga, det är sen gammalt. Även bra musik kan spelas på hög ljudnivå så man inte hör dubben :-D :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1345511
Instämmer, köp det du känner dig mest bekväm med.
Jag åker dubbfritt, dels för att kunna köra inne i Stockholm men även för att kunna köra i Tyskland.
Sen är ju dubbfritt tystare att åka med och det sliter mindre på vägarna.
Jag kommer aldrig köpa dubbdäck igen...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1345514
Jag ångrar mej varje gång jag köper dubbat. Ett jäkla oväsen framförallt. Men ändå gör jag det, om och om igen. Hade jag varit från skåne (som i övrigt är stort och med tämligen varierande klimat) hade det med 100 procents säkerhet varit friktion för att kunna lämna landet utan krångel. Men det är jag det.
av KalleJ
#1345515
Beror ju på hur mycket du kör utanför storstads områderna/stadskärnorna och vilka tider på dygnet du BEHÖVER bilen.
Hade ju inte tvekat på att köra dubbfritt eller t.o.m europeiska vinterdäck om du inte har några speciella omständigheter så långt söderut.

Ända gången dubbdäck är ett måste för mig, är på äldre bilar utan abs och eller antisladd.
av raye
#1345517
Kan du köra bil och har bra insikt i väderläget-Friktionsdäck.
Om inte -stanna hemma på vintern.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1345523
Kopierar min text rakt av från ett tidigare inlägg i år


"Eftersom vi inte vet vad TS kör på för underlag blir det svårt att rekommendera vare sig friktion eller dubb. För mig vore det inte ens tal om att köpa dubbat och frågan är ibland om jag ens vissa vintrar behöver byta från sommardäck förutom när man ska ner till alperna på vintern..... Finns det tester så visst kan man läsa de fast hur vet man vilka som inte är riggade, eller förekommer det fortfarande ens? Klart det gör, det handlar om stora summor för tillverkaren"

PS: På macken såg jag vissa tanka luft i sina vinterdäck i veckan, jag tankade bensin i hojen, kör till jobb ett par gånger i veckan om det inte regnar, hatar regn... Allt handlar alltså i vad man kör i för väderlek och att köra runt i sin Nissan Micra i Malmö city nu med dubbdäck är bara ren och skär idioti.. ;-)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1345525
Bästa upplevelsen var med Europeiska dubbfria vinterdäck, Nokian WR G2. Ja bor strax norr om Örebro så det är inte så tuffa vintrar här. Tysta, bra grepp på asfalt, stadiga och inga fel alls på riktigt vinterföre. Ångrar att ja inte har köpt Nokians senaste Europeiska dubbfria vinterdäck.
Fem olika uppsättningar dubbfritt på tre olika bilar på sju år har det blivit. Vet inte vad ett par dubbdäck skulle ge mig?
av dannesk
#1345529
Det beror ju på om du vill kunna använda bilen jämt oavsett underlag. Jag har provat dubbfritt på mina senaste 3 bilar och alltid slutat med byte till dubbat men nu bor jag i Sundsvall och här är det blandat is, snö och asfalt men typ alltid frost is på backen. Finns inget dubbfritt som får samma grepp som ett dubbat på is och hårdpackad snö vilket alltid visar sig i tester. Mina nuvarande Nokian Hakka 9 på XC60n låter lite mer på bar mark än mina Pirelli sommar 20" men det är med det dova knatterljudet som dubbarna ger i högre fart som skiljer, helt acceptabelt tycker jag. Mina tidigare dubbfria lät likvärdig sommardäcken men så fort det vart isigt eller polerad vinterväg så vart det bambi på hal is jämfört med dubbade Continental och Hakka som jag för det mesta återgått till. Har även provat europeiska vinterdäck och de är klart sämre än nordiska dubbfria i vårt klimat iom att de har en helt annan hårdare, gummiblandning som inte lämpar sig i kallare väderlek (blandning mellan sommar och dubbfria vinterdäck). Jag använder självklart alltid bilbälte då jag aldrig vet ifall en olycka kommer inträffa och detsamma med vinterdäck då jag alltid använder dubbar då jag aldrig vet när och vart det blir ishalka.
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]