Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1345549
Just "vårt klimat", Sverige är rätt avlångt och vårt klimat passar kanske bättre att använda inom länsgränser än landsgränser, har själv närmare till Amsterdam än Sundsvall som exempel ;-) Använder med bälte men inte dubbar så de gånger de är ishalka är betydligt färre än de gånger jag behöver extra grepp på barmark, alltså det finns inga regler för vårt land generellt.

Förövrigt "dödar" väl dubbdäck i partikelutsläpp varje år med om man ska se bortanför sig själv?
av mortimer
#1345579
Var väl egentligen bäddat för att bli större än vad som först var tänkt. Jag förordar normalt sett också dubbat men då har jag bara haft bilar med de något smalare däck, typ bredd 205. På XC60 ser det ut som det ska vara 235 bredd vilket bör innebära mer kontaktyta mot vägbanan och högre ljud än motsvarande 205 bredd. Sen kan man ju fundera på om dubbtätheten är densamma. Prismässigt så skiljer det inte något större, den biten kan kvitta. Vintertid håller jag mig på hemmaplan, eller kör iaf inte i de regioner/länder som inte tillåter dubbat. Trodde det skulle gå att hitta "miljöindex" med vad däcken har för ljudnivå/bränsleekonomi/våtegenskaper motsvarande som det finns på sommardäck men verkar inte finnas fullt ut på vinterdäck.
av dannesk
#1345584
Micce1980 skrev:Just "vårt klimat", Sverige är rätt avlångt och vårt klimat passar kanske bättre att använda inom länsgränser än landsgränser, har själv närmare till Amsterdam än Sundsvall som exempel ;-) Använder med bälte men inte dubbar så de gånger de är ishalka är betydligt färre än de gånger jag behöver extra grepp på barmark, alltså det finns inga regler för vårt land generellt.

Förövrigt "dödar" väl dubbdäck i partikelutsläpp varje år med om man ska se bortanför sig själv?
Vårt klimat syftar jag till de nordiska länderna som har kallgrader och ishalka, de nordiska dubbfria däcken har en gummiblandning och sajpning som passar bättre här. De europeiska är tänkta att köras snabbt på autobahn med hård gummiblandning anpassade mest för våta slaskiga vägar. Hade tidigare europeiska på min XC60 men de var alldeles för hårda i kallgrader och hade inget grepp på is/packad snö, de var mera som kraftigt sajpade sommardäck.
av dannesk
#1345586
mortimer skrev:Var väl egentligen bäddat för att bli större än vad som först var tänkt. Jag förordar normalt sett också dubbat men då har jag bara haft bilar med de något smalare däck, typ bredd 205. På XC60 ser det ut som det ska vara 235 bredd vilket bör innebära mer kontaktyta mot vägbanan och högre ljud än motsvarande 205 bredd. Sen kan man ju fundera på om dubbtätheten är densamma. Prismässigt så skiljer det inte något större, den biten kan kvitta. Vintertid håller jag mig på hemmaplan, eller kör iaf inte i de regioner/länder som inte tillåter dubbat. Trodde det skulle gå att hitta "miljöindex" med vad däcken har för ljudnivå/bränsleekonomi/våtegenskaper motsvarande som det finns på sommardäck men verkar inte finnas fullt ut på vinterdäck.
Skulle jag bott i södra delarna som i Skåne och var ute efter dubbfritt hade det blivit Continental ContiViking Contact 7 eller Nokian Hakkapeliitta R3 vilka båda är mkt bra däck och låter inte mer än sommardäck. De dubbfria 235orna jag provat har inte låtit mer än mina sommardäck Pirelli 255/45-20 på asfalt. Nu för jag 235/60-18 vilket jag tycker är en bra dimension på XC60n, ser bra ut och är inte så svajjiga på asfalt i hög fart eller stötiga på dåligt underlag.
av Cox
#1345622
Bor i Norrland dubbat är en självklarhet, störs man av ljudet har man för dålig stereo

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av dannesk
#1345672
Cox skrev:Bor i Norrland dubbat är en självklarhet, störs man av ljudet har man för dålig stereo Bild
Har dubbade Hakka9or på min XC60 med laminerade rutor, låter ytterst lite mer än mina sommardäck, bara märkbart i motorvägsfart :) Tar hellre lite högre ljudnivå än risken att hamna i diket eller ännu värre.
av mortimer
#1345674
Cox skrev: lör 02 nov 2019, 13:35 Bor i Norrland dubbat är en självklarhet, störs man av ljudet har man för dålig stereo Bild

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Eller för tysta och snälla barn ? :=)
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]