Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1345655
LazerHawke skrev: lör 02 nov 2019, 17:04 på tal om avfettning många av tvättarna har ju diverse program bl.a nr 1 skumavfettning hur lägger ni på denna?? över hela bilen eller vissa partier??
Dom där snabbtvättarna, med allt i samma lans?
Det går att ta över hela bilen, så länge det inte är avfettning. Avfettning ska inte läggas på sidorutor, då rinner det ner i dörrarna...
Undvik även att använda borstarna som finns på dessa ställen, det är som att be om att få hela bilen repad...
av LazerHawke
#1345659
fjohan82 skrev:
LazerHawke skrev: lör 02 nov 2019, 17:04 på tal om avfettning många av tvättarna har ju diverse program bl.a nr 1 skumavfettning hur lägger ni på denna?? över hela bilen eller vissa partier??
Dom där snabbtvättarna, med allt i samma lans?
Det går att ta över hela bilen, så länge det inte är avfettning. Avfettning ska inte läggas på sidorutor, då rinner det ner i dörrarna...
Undvik även att använda borstarna som finns på dessa ställen, det är som att be om att få hela bilen repad...
just skumavfettningen är separat lans
av Sudden78
#1347608
fjohan82 skrev:
LazerHawke skrev: lör 02 nov 2019, 17:04 på tal om avfettning många av tvättarna har ju diverse program bl.a nr 1 skumavfettning hur lägger ni på denna?? över hela bilen eller vissa partier??
Dom där snabbtvättarna, med allt i samma lans?
Det går att ta över hela bilen, så länge det inte är avfettning. Avfettning ska inte läggas på sidorutor, då rinner det ner i dörrarna...
Undvik även att använda borstarna som finns på dessa ställen, det är som att be om att få hela bilen repad...
Moderna biltvättar med mjuka borstar som underhålls på ett korrekt sätt repar inte bilarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1347665
Sudden78 skrev: tis 12 nov 2019, 11:13
fjohan82 skrev:
LazerHawke skrev: lör 02 nov 2019, 17:04 på tal om avfettning många av tvättarna har ju diverse program bl.a nr 1 skumavfettning hur lägger ni på denna?? över hela bilen eller vissa partier??
Dom där snabbtvättarna, med allt i samma lans?
Det går att ta över hela bilen, så länge det inte är avfettning. Avfettning ska inte läggas på sidorutor, då rinner det ner i dörrarna...
Undvik även att använda borstarna som finns på dessa ställen, det är som att be om att få hela bilen repad...
Moderna biltvättar med mjuka borstar som underhålls på ett korrekt sätt repar inte bilarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Läs en gång till, var har jag nämnt automattvätt?
Nu menar jag borstarna på skaft, med vatten/skum i, som folk drar på fälgarna.
Dessa drar man inte på lacken.
av Sudden78
#1347683
fjohan82 skrev:
Sudden78 skrev: tis 12 nov 2019, 11:13
fjohan82 skrev: Dom där snabbtvättarna, med allt i samma lans?
Det går att ta över hela bilen, så länge det inte är avfettning. Avfettning ska inte läggas på sidorutor, då rinner det ner i dörrarna...
Undvik även att använda borstarna som finns på dessa ställen, det är som att be om att få hela bilen repad...
Moderna biltvättar med mjuka borstar som underhålls på ett korrekt sätt repar inte bilarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Läs en gång till, var har jag nämnt automattvätt?
Nu menar jag borstarna på skaft, med vatten/skum i, som folk drar på fälgarna.
Dessa drar man inte på lacken.
Sorry! Jag läste snabbtvätt och missförstod, my bad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Insjö78
#1356237
Dra igång denna tråden igen... Använde autosmart power (kallavfettning) idag på en mycket skitig bil rejält med salt och asfalt. Fick betala 120 kr för en liter. Dyrt men jävla vad effektivt det var!. Går säkert att handla billigare, då jag handlade det på en liten mindre lokal verkstad. Men som sagt riktigt bra grejer!
av Lobocut
#1356709
Insjö78 skrev: mån 30 dec 2019, 15:13 Dra igång denna tråden igen... Använde autosmart power (kallavfettning) idag på en mycket skitig bil rejält med salt och asfalt. Fick betala 120 kr för en liter. Dyrt men jävla vad effektivt det var!. Går säkert att handla billigare, då jag handlade det på en liten mindre lokal verkstad. Men som sagt riktigt bra grejer!

Finns bättre och billigare, 5L för 55kr med frakt.

https://www.ditecshop.se/product/washey ... l-extra-5l

Detta är en mycket kraftfull kallavfettning, sådant man använder i hallar för lastbilar och stora fordon där man inte kommer åt med borste eller svamp. Detta medel är inte tänkt till privatkonsumenter, men det går att få tag på om man letar.
av Lövet
#1356712
Lobocut skrev:
Insjö78 skrev: mån 30 dec 2019, 15:13 Dra igång denna tråden igen... Använde autosmart power (kallavfettning) idag på en mycket skitig bil rejält med salt och asfalt. Fick betala 120 kr för en liter. Dyrt men jävla vad effektivt det var!. Går säkert att handla billigare, då jag handlade det på en liten mindre lokal verkstad. Men som sagt riktigt bra grejer!

Finns bättre och billigare, 5L för 55kr med frakt.

https://www.ditecshop.se/product/washey ... l-extra-5l

Detta är en mycket kraftfull kallavfettning, sådant man använder i hallar för lastbilar och stora fordon där man inte kommer åt med borste eller svamp. Detta medel är inte tänkt till privatkonsumenter, men det går att få tag på om man letar.
175kr för 5 liter står det ju i länken?

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]