Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1357180
Flinta skrev:Det är ju sällan bilen är torr när man skall tvätta, det regnar ju var och varannan dag i detta landet... :-(
Förstås. (Är bortskämd med garage)
av Lobocut
#1357185
Jag skulle aldrig slösa kallavfettning på en blöt bil. Om den är blöt en längre period så blir det bara avspolning med högtryck.
Användarvisningsbild
av Derank
#1357189
Kallavfettbing funkar på blöt bil ochså, min är oftast blöt den här årstiden. Och den får då kallavfettnig året runt mer el mindre, En dush med Plus 10 först och sedan på med Actimousse Plus, det funkar för mig året om.
av Lobocut
#1357238
Derank skrev: sön 05 jan 2020, 20:09 Kallavfettbing funkar på blöt bil ochså, min är oftast blöt den här årstiden. Och den får då kallavfettnig året runt mer el mindre, En dush med Plus 10 först och sedan på med Actimousse Plus, det funkar för mig året om.
Klar det funkar, men resultatet blir ju sämre, som med alla kemikalier man blandar ut. Vill man får ut maximal effekt, då ska bilen vara torr.
Användarvisningsbild
av Funk
#1357283
Klar det funkar, men resultatet blir ju sämre, som med alla kemikalier man blandar ut. Vill man får ut maximal effekt, då ska bilen vara torr.
Mina 25 öre..

Det handlar egentligen inte om spädning, utan att vatten och olja (inklusive nafta o.s.v) inte blandar sig. Nafta hamnar till största delen över vattnet på bilen och effekten uteblir till stora delar.
I en hybrid/emulsion så blandas nafta med alkohol och ett emulsifieringsämne som gör att den kan blandas med vatten vilket gör att den funkar på blöt yta, dock späds den ut då.
Alkalier är basiska vattenspädbara rengöringsmedel som inte verkar på petroleumbaserad smuts, men på organisk sådan.

Behövs då kallavfettning vintertid ? Mina tankar om det...
Saltet på bilen vintertid är i sig vattenlösligt, men det binder samtidigt olja och asfalt så det är problematiskt om det fått sitta lite. Tolererar man lite asfaltsprickar och tvättar ofta tycker jag inte man behöver dränka bilen i petroleumavfettning vid varje tvätt, det sliter dessutom på alla lackskydd. För lackskydd skall man ha, oavsett vilken sort så gör det bilen mer lättvättad. Personligen accepterar jag att bilen är aningens mer smutsig under vintern, det är ju ändå nästan en omöjlig kamp... Till våren sedan så åtgärdar jag det som sitter kvar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1357350
Funk skrev:
Klar det funkar, men resultatet blir ju sämre, som med alla kemikalier man blandar ut. Vill man får ut maximal effekt, då ska bilen vara torr.
Mina 25 öre..

Det handlar egentligen inte om spädning, utan att vatten och olja (inklusive nafta o.s.v) inte blandar sig. Nafta hamnar till största delen över vattnet på bilen och effekten uteblir till stora delar.
I en hybrid/emulsion så blandas nafta med alkohol och ett emulsifieringsämne som gör att den kan blandas med vatten vilket gör att den funkar på blöt yta, dock späds den ut då.
Alkalier är basiska vattenspädbara rengöringsmedel som inte verkar på petroleumbaserad smuts, men på organisk sådan.

Behövs då kallavfettning vintertid ? Mina tankar om det...
Saltet på bilen vintertid är i sig vattenlösligt, men det binder samtidigt olja och asfalt så det är problematiskt om det fått sitta lite. Tolererar man lite asfaltsprickar och tvättar ofta tycker jag inte man behöver dränka bilen i petroleumavfettning vid varje tvätt, det sliter dessutom på alla lackskydd. För lackskydd skall man ha, oavsett vilken sort så gör det bilen mer lättvättad. Personligen accepterar jag att bilen är aningens mer smutsig under vintern, det är ju ändå nästan en omöjlig kamp... Till våren sedan så åtgärdar jag det som sitter kvar.

/Thomas
Så tycker och gör jag också! Tvättar dessutom ofta så skiten hinner inte sätta sig.

Mina 25 öre hamnar också här. Då är vi uppe i 50 öre. :-D

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]