Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1334405
gällen ford mondeo numera för mej, detta på nedre bakdörr.
hur fixar man sådana skador bäst själv?
Bilagor
20190826_190415.jpg
20190826_190415.jpg (257.88 KiB) Visad 6330 gånger
av Bempo
#1334673
Det där fixar man inte själv om man vill ha det både hållbart och snyggt. Och vill man inte det ska hålla ett längre tag och se ok ut så kan man lika gärna låta det vara som det är.
Åk till en billackerare med gott rykte eller rekommendation från någon du litar på och låt dem åtgärda och lacka.
av volvov702002
#1335105
dom prickarna är väldigt små irl 2, 3 mm kanske, men finns där ändå.
man kan inte "spräcka" dom, sen i med lackstift ?
antar bara färgen som bubblat sej, eller kan det gått ner i plåten?
Användarvisningsbild
av Derank
#1335110
Slipa ner och lacka om el låt vara som det är.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1335139
ser ut som sivermettalic..........lycka till isf
av Erik Å
#1335168
volvov702002 skrev: sön 01 sep 2019, 11:19 ..antar bara färgen som bubblat sej, eller kan det gått ner i plåten?
Jag skulle gissa att det är zink-skiktet under färgen som har börjat övergå till vitt pulver och svälla pga fukt- och saltexponering. Det gör så, fråga mig inte varför :-) Och när zinken är slut så börjar plåten rosta..
Men bubblorna och eventuell rost under dem måste i alla fall bort, och sen på med diffusionstät 2-komponentslack. Och på baksidan behöver man spraya på någon slags rostskyddsolja eller -vax, det kan finnas mikroskopiska rosthål som annars släpper igenom fukt från baksidan och sätter igång nya rostangrepp
av volvov702002
#1335703
kan bli så av ett stenskott alltså?

tänkte mest att det bubblat under färgen bara o inte ner i plåten.
att man kunde ta bort bubblade färgen o fylla i med lackstift
av Erik Å
#1335706
Stenskottet har gjort ett litet hål i lacken och släppt in saltvattnet in till alla ytbehandlingsskikt som ligger under lacken. Har du tur så har plåten inte börjat rosta men att det blir en bubbla visar att någonting har börjat svälla, förmodligen zinkfosfat-rostskyddet som förbrukas och omvandlas till någon slags oxid..
Men som sagt, bubblan och eventuellt krafs under bubblan måste bort, jag skulle ha slipat med dremel och litet diamantstift (finns hos Biltema) tills allt pulver och rost är borta. Sen skulle jag lägga på lite epoxylim som rostskyddsgrund innan man täcker med lackstift. Det kommer att bli bra skydd men inte att bli en perfekt yta, då får du lämna till proffs. :-)

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]