Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av v50d2classic
#1325440
Hej!
Jag har en silvrig v50 som står i parkeringsgarage där det på vissa platser är rostiga bjälkar i taket. Om det regnar mycket kan det droppa ner rostigt vatten på bilen. Jag har tidigare fått någon fläck som jag kunnat tvätta bort men nu har jag fått en fläck på huven som inte försvann vid tvätt. Jag testade avfettning och även supertvätt men det hjälper inte. Har ni något tips på produkt?
Egentligen borde jag väl kunna kräva nån ersättning från q-park som äger huset kanske..
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1325444
Tror absolut du kan kräva ersättning, det har i alla fall jag gjort för något liknande. Men tror du behöver något sådant här?
https://www.bollnasbilvard.se/dekontami ... 30238.html
https://www.bollnasbilvard.se/rengoerin ... 30405.html
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1325469
v50d2classic skrev: sön 07 jul 2019, 22:36 Hej!
Jag har en silvrig v50 som står i parkeringsgarage där det på vissa platser är rostiga bjälkar i taket. Om det regnar mycket kan det droppa ner rostigt vatten på bilen. Jag har tidigare fått någon fläck som jag kunnat tvätta bort men nu har jag fått en fläck på huven som inte försvann vid tvätt. Jag testade avfettning och även supertvätt men det hjälper inte. Har ni något tips på produkt?
Egentligen borde jag väl kunna kräva nån ersättning från q-park som äger huset kanske..
Visst kan man kräva ersättning, inga konstigheter.
Q-park betalade en utvändig tvätt av min bil hos en rekondfirma när jag hade fått skit på den efter ett jobb i ett av deras garage.

Men som sagt, något som löser flygrost borde fungera.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1325619
Har du testat med en tvätt sedan koncentrerad spolarvätska o en redig vaxning/polering sedan. Polering vaxning på hela bilen spolar vätskan bara på fläckarna. Troligen är väl medlet som det länkas till ovan bättre. Men jag har gjort så här.
Tror inte det är så bra på en bil som är röd vanlig röd. Jag ska testa medlet i länken ovan om jag hittar det i butik.
Jag tycker Q park kan betala en seriös bilrekond för din bil. Och då menar jag inte Has.... bilrekond bakom macken.
#1325637
Tack för era tips!
Jag har fotograferat fläcken på bilen och taket i parkeringshuset. Pratade med nån på q-park och dom bad mig skicka bilderna och kontaktuppgifter. Får se vad som händer framöver.
#1329463
Efter några turer har jag fått svar från q-park. Först bad dom mig kontakta fastighetsägaren. Dom hänvisade tillbaka mig till q-park och mitt försäkringsbolag. Efter den vändan svarade q-park att dom inte har möjlighet att ersätta mig och att jag ska ta det med mitt försäkringsbolag. Jag har dock bara halvförsäkring på bilen så jag tror dock inte det går. Kan det vara så att hemförsäkringen kan täcka det?

Jag blir hur som helst lite sur och tycker nog att det är q-parks eller fastighetdägarens ansvar. Man ska väl kunna parkera bilen i sitt garage utan att få lacken förstörd på grund av en dåligt underhållen fastighet?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1329557
Jag tycker det bör vara fastighetsägarens ansvar på samma sätt som att det träd som faller på din bil är markägaren ansvar. Om sedan fastighetsägaren vill gå på Q-park är det deras sak.
Användarvisningsbild
av aanton
#1330891
Exakt samma sak hände i mitt garage. Jag klagade hos fastighetsägaren som hänvisade mig till en lokal rekondfirma. Hela fronten nyrekondad och fin, som dom givetvis stog för. Tydligen var det syra som gällde för att få bort det, sen polera upp det till fin finish.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1331839
Rostvatten borde gå bort med någon typ av "iron fall-out" produkt. Typ sådan fälgrengöring som blir lila.
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]