Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
#1324182
Fjonsson skrev:
White skrev: sön 30 jun 2019, 18:15 Jag kör med vanlig läderolja. Tar dock någon dag innan det helt trängt in i lädret. Någon gång då och då
tar jag Ekol läderbalsam med bivax för att skydda ytan på lädret.
Nej, din läderolja tränger inte in i billäder över huvudtaget. Billäder av standardtyp är täckfärgat vilket betyder att ytan är helt sluten och tät. Allt man kladdar på torkar på ytan eller dunstar bort. Billäder skiljer sig ganska mycket från läder som används i t.ex möbler.
Använd en produkt avsedd för täckfärgat läder och inte en möbelprodukt.
Läderolja låter som något man har på t.ex. sadlar eller liknande. Förmodligen absorberas det av dina kläder såsmåningom och sen av din egen hud.
Det tränger in på mina säten i alla fall. Kan ju själv se på vissa "torra" partier att det suger in ganska omgående.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1324190
Eller så torkar din olja olika mycket...;)
Ett läder som inte är täckfärgat skulle inte klara kraven i en bil.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1324199
Ok, så har jag värmeslag? ;-) Ska man smörja lackat läder eller räcker det med att rengöra?

Hur gör man med de delarna på säter som inte ens är läder, minns det som att vi har plast typ på baksidorna mm på stolarna?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1324204
Fjonsson skrev:Eller så torkar din olja olika mycket...;)
Ett läder som inte är täckfärgat skulle inte klara kraven i en bil.
Bara för att det är "täckfärgat" innebär det inte att medlen kan tränga in i skinnet. Om så vore skulle det vara samma som att sitta på vinyl klädsel. Det finns färger som andas och ändå stoppar till exempel vatten.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1324222
EbbevonVolvo skrev:
Fjonsson skrev:Eller så torkar din olja olika mycket...;)
Ett läder som inte är täckfärgat skulle inte klara kraven i en bil.
Bara för att det är "täckfärgat" innebär det inte att medlen kan tränga in i skinnet. Om så vore skulle det vara samma som att sitta på vinyl klädsel. Det finns färger som andas och ändå stoppar till exempel vatten.
Här kan du läsa vad som gäller för täcklackerat billäder.
https://leathermaster.se/wp-content/upl ... tt-kit.pdf
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1324430
Fjonsson skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Fjonsson skrev:Eller så torkar din olja olika mycket...;)
Ett läder som inte är täckfärgat skulle inte klara kraven i en bil.
Bara för att det är "täckfärgat" innebär det inte att medlen kan tränga in i skinnet. Om så vore skulle det vara samma som att sitta på vinyl klädsel. Det finns färger som andas och ändå stoppar till exempel vatten.
Här kan du läsa vad som gäller för täcklackerat billäder.
https://leathermaster.se/wp-content/upl ... tt-kit.pdf
Läser jag på andra sidor så andas lädret fortfarande. Det gör det inte enligt dom du hänvisar till.
Jag fortsätter med det jag anser vara "rätt", och det är inte samma som dig. :-)
Användarvisningsbild
av White
#1324468
EbbevonVolvo skrev:
Fjonsson skrev:Eller så torkar din olja olika mycket...;)
Ett läder som inte är täckfärgat skulle inte klara kraven i en bil.
Bara för att det är "täckfärgat" innebär det inte att medlen kan tränga in i skinnet. Om så vore skulle det vara samma som att sitta på vinyl klädsel. Det finns färger som andas och ändå stoppar till exempel vatten.
Just precis! ;-)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1324483
EbbevonVolvo skrev:
Fjonsson skrev:
EbbevonVolvo skrev: Bara för att det är "täckfärgat" innebär det inte att medlen kan tränga in i skinnet. Om så vore skulle det vara samma som att sitta på vinyl klädsel. Det finns färger som andas och ändå stoppar till exempel vatten.
Här kan du läsa vad som gäller för täcklackerat billäder.
https://leathermaster.se/wp-content/upl ... tt-kit.pdf
Läser jag på andra sidor så andas lädret fortfarande. Det gör det inte enligt dom du hänvisar till.
Jag fortsätter med det jag anser vara "rätt", och det är inte samma som dig. :-)
Intressant. Har du något exempel på någon kommersiell aktör som hävdar att ett täckfärgat billäder "andas" och vill att du ska köpa ett "läderfett"?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1324507
Finns hur många som helst. Här får du ett exempel:
https://bilvardskungen.se/skinnsaten-bilen-gor-tabben

Läs under rubriken "Vintern sliter mest på läderinteriören".

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]