Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av epostaren
#1323791
Såpa innehåller lite fett, så det tror jag inte är farligt för skinnet. Jämför med såpa tillverkad för fönsterputs, som inte innehåller fett och som inte lämnar en fet hinna på glasrutorna (det gör vanlig såpa).
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1323819
Leathermasters kit består av både rengöring och sen behandling.
Kan någon bara förklara det här märkliga motståndet mot att behandla sin läderklädsel efter rengöring? Vad är den negativa effekten menar ni?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1323827
:crying:
Fjonsson skrev: fre 28 jun 2019, 13:59 Leathermasters kit består av både rengöring och sen behandling.
Kan någon bara förklara det här märkliga motståndet mot att behandla sin läderklädsel efter rengöring? Vad är den negativa effekten menar ni?
Jag är inte negativ till behandling i sig. Jag menar bara att eftersom lädret är lackat är det inte behandling av läder i den vanliga bemärkelsen som behövs. Medel framtagna för vård av "riktigt läder" är inte lämpliga utan det får vara sånt som är anpassat till plastlackat läder som när det är helt har mycket liten uppsugningsförmåga. I och med det är det inte så mycket att undvika uttorkning som att skapa en yta som motstår smuts bra som är syftet heller.
Användarvisningsbild
av ER
#1323849
Först kör jag Articlean Interior Clean men mirakelsvamp. Torkar med microfiber.
Behandlar med Articlean Leather Care. Ger den matta yta lädret ska ha och luktar heller inte helt fel.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1323852
Sist skulle man inte efterbehandla lackat läder då det åndåbinte gör något, nu ska man, bestäm er :-D :-D
av volvov702002
#1323871
osäker på om det ens är läder man har, nu är det en ford mondeo 2014 , känns det är mer vinyl än läder, så osäker på behandling där
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1323906
Micce1980 skrev: fre 28 jun 2019, 17:26 Sist skulle man inte efterbehandla lackat läder då det åndåbinte gör något, nu ska man, bestäm er :-D :-D
Det går inte att smörja i traditionell bemärkelse men ytbehandla för att ge den yta man vill ha eller avvisa smuts är ju aldrig fel.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1323916
Helt rätt, det finns många olika sorters läder så det gäller att välja en produkt för rätt typ av läder. Vanligast idag i bilar i normal prisklass är lackat läder som har en förseglade yta. I min gamla 960 var det mer traditionellt läder som i gamla skinnsoffor som gick att smörja in.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]