Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1323692
tips på bra lädervårdspaket, helt inte blir halt o glatt.

antar rengöring bra o sen med konservering.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1323697
Rengör noga, smörj med något utan fett och vax eftersom lädret ändå är lackat. Jag hade använt något från t ex Carpro om jag ville skydda från smuts.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1323755
SBergdahl skrev: tor 27 jun 2019, 22:28
Micce1980 skrev: tor 27 jun 2019, 20:26 Rengör med såpavatten och microfiberduk, thats it
Det är den varianten jag kör på också.
Det blir som att avfetta och spola av bilen. Det finns någon märklig missuppfattning om att läderbehandlingar är tänkta att absorberas av lädret. Ungefär som en hudkräm. Det går naturligtvis inte eftersom billäder är plastbehandlat. En produkt för bilar, som t.ex. leathermaster skyddar lädret genom att kapsla in ytan. Ungefär som en lackbehandling.
Det är ju få som påstår att man bör köra runt helt utan skydd/behandling på sin lack. Samma resonemang.
av Freddy100
#1323766
Micce1980 skrev: tor 27 jun 2019, 20:26 Rengör med såpavatten och microfiberduk, thats it
Då gör du stolar bara torra och känsliga att få sprickor (på långsikt). Du rengör de bara, inte skyddar. Även om stolläder är behandlat har det förmåga att absorbera och skulle skyddas med balsam/kräm som alla andra lädervaror.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1323788
P210 skrev:Gliptone leather care, mest för att det är det enda medel jag hittar som luktar mycket läder, mer läderstövlar och välvårdade ridsadlar än bilklädsel men ändå...
Bild
https://www.liquidleather.co.uk/leather ... eather-m40
Den använder jag också. Den slår allt annat jag provat, inklusive Leathermaster. Luktar underbart! Jag har fått MÅNGA att använda denna produkt. Min svärson och dotter har en ljus läderratt i deras V70. Den var väldigt smutsig, men det tog Gliptone bort hur enkelt som helst. Lämnar en härligt matt och greppvänlig yta på ratten. Säten blir matta och fina. Underbar produkt!

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]