Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1319228
Är ganska noga med mina fälgar, brukar ta lite tid efter att man bytt på vår/höst att förutom att tvätta av dem, även ge dem en omgång med cleaner innan man vaxar upp dem inför nästa säsong.

Köpte 4 beg fälgar förra sommaren, de var visserligen mycket skitiga men hade klarat sig från trotoarskrap o dyl.
Så tanken var att bara frächa upp dem..

Men oavsett vad jag använder så får jag inte skiten att släppa
har prövat
-fälrengöring och skrubba för att avsluta med högtryck, ingen skillnad
-cleaner , samma resultat
-prövade rubbing , minimal påverkan- men nåt hände

Testade diverse "starkare" medel (t.sprit thinner förtunning) på insidan men utan resultat.

Funderar på om man skulle försöka att "lägga dem i blöt" för att skiten skall lösas upp
men vad skall man lämpligen då använda

Eller kan någon tipsa om något medel man kan pröva, som skulle kunna lösa situationen

Som sista utväg blir det väl att blästra dem.......
#1319229
Använder denna, BBV wheee cleaner https://www.bollnasbilvard.se/falgrengo ... 30191.html men det ska iaf vara en fälgrengöring med syrabas och sedan clay och det tar bort allt :) Clay behöver lite smörja (glidmedel säger vissa), använder vatten och lite såpa i en sprayflaska
#1319242
Frågan är ju vad det är för någon beläggning.
Har du någon bild?
Jag tycker att https://www.autodude.se/produkt/rostlos ... ns_breath/ tar bort typ allt.
Ett annat medel skulle kunna vara https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... svW-OyN3YI dock beroende på underlag.
#1319256
Tog en bild från bägge sidor, nu vet jag inte om de säger så mycket.
IMG_20190530_155504.jpg
IMG_20190530_155504.jpg (280.95 KiB) Visad 6476 gånger
IMG_20190530_155545.jpg
IMG_20190530_155545.jpg (282.41 KiB) Visad 6476 gånger
Däcken som är på är från 2011, så antar att fälgarna har fått rulla flertalet vintrar utan att rengöras
#1319273
det där kommer nog ta ett bra tag..osäker ifall det är skit eller upplöst. har sällan sett sådana fälgar, inte ens mina gamla 8år vinter-fälgar(inifrån) original har sett sådär ut trots att jag aldrig tvättade dom efter skifte av säsongen :-/ :-o
#1319275
UnleashFusion skrev:det där kommer nog ta ett bra tag..osäker ifall det är skit eller upplöst. har sällan sett sådana fälgar, inte ens mina gamla 8år vinter-fälgar(inifrån) original har sett sådär ut trots att jag aldrig tvättade dom efter skifte av säsongen :-/ :-o
Smuts, bra mycket smuts ;)

Mina vinterfälgar såg nya ut på utsidan och påminde om dessa på insidan, klippte dom då det blev ett ok pris.
Men som sagt, på med en syrabas, eller om det nu var oxalsyra och sedan clay så j-a ska du se ;-)
#1319280
Perra83 skrev: tor 30 maj 2019, 16:31 Vad är det för fälgtvätt du har?
Låter du medlena ligga och verka länge?
Använder mig av Sonax låter det verka ca 4-5 min innan jag går på med diskborste för att få skiten att släppa bättre.

Antar att Sonax inte det bästa.

Har stått med högtryck på nära håll på både in o utsida utan att de blir bättre...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]