Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1316291
GATUPLAN skrev:
Cox skrev: mån 13 maj 2019, 23:57 Nej, men du kan köra en längre sträcka på däcket utan att det krängs av fälgen
Och så ska det kosta nästan 5000kr/st för det?
Däcket har fantastiska egenskaper trots att det är tomt på luft. Detta så du exempelvis slipper stå vid sidan på motorvägen och riskera ditt liv.
Har provat åka med all 4 utan luft och går fortfarande att hantera bilen snuskigt bra.
Har för mig man kan köra 6 mil i ca 80 och ändå klara sig från att byta däck men kan minnas fel.

Nackdel är att däcken är sjukt tunga och relativt hårda så dom låter mer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1316308
Jag skippade runflat när jag köpte mina nya 21"-gummin nyligen. Har ingen personlig erfarenhet av dom men har hört mycket av det som stevvee säger, att de väsnas avsevärt mer. I storleken 245/35/21 så behöver de inte låta mer än vad de gör i standardutförande. :P
#1316322
Även Runflat måste kasseras om punkteringen beror på skada i sidovägg
#1316347
RFT eller Runflat är det som i dagligt tal kallas punkteringsfria däck. BMW har haft detta som standard på t.ex. 5-serien i många år. Däcken har styva sidor och det påverkar åkkomforten negativt och ger mer buller. Dessutom är det som sägs ovan så att man ofta inte kan laga dessa däck efter en punktering. Eftersom däckfirman sällan har dessa däck i lager blir bilen stående på däckfirman i flera dagar. Man bör även ha samma slitage på däcken på samma axel om man har fyrhjulsdrift så man kan åka på att byta två däck samtidigt.
#1316358
Gorban skrev:RFT eller Runflat är det som i dagligt tal kallas punkteringsfria däck. BMW har haft detta som standard på t.ex. 5-serien i många år. Däcken har styva sidor och det påverkar åkkomforten negativt och ger mer buller. Dessutom är det som sägs ovan så att man ofta inte kan laga dessa däck efter en punktering. Eftersom däckfirman sällan har dessa däck i lager blir bilen stående på däckfirman i flera dagar. Man bör även ha samma slitage på däcken på samma axel om man har fyrhjulsdrift så man kan åka på att byta två däck samtidigt.
Allt är sant ovan när det gäller RFT (kan också heta RSC hos vissa tillverkare) men det verkar också som det finns nån slags "RFT-light" som Continental har. Heter tydligen ContiSeal https://www.continental-tires.com/car/t ... /contiseal. Däcken på min förra Passat var av typen "fyllda med geggamoja invändigt" vilket uppdagades när jag körde på en skruv och när den ramlade ut så var hålet igenproppat med något som såg ut som svart tuggummi. Hade aldrig hört talas om detta men det finns tydligen. Det räddade mig från punktering den gången men förstås var jag ändå tvungen att åka till däckverkstad och få det pluggat ordentligt. Hade däcken tappat luften helt hade de inte gått att köra på som RFT däck.
#1317591
Gorban skrev: tis 14 maj 2019, 13:46 RFT eller Runflat är det som i dagligt tal kallas punkteringsfria däck. BMW har haft detta som standard på t.ex. 5-serien i många år. Däcken har styva sidor och det påverkar åkkomforten negativt och ger mer buller. Dessutom är det som sägs ovan så att man ofta inte kan laga dessa däck efter en punktering. Eftersom däckfirman sällan har dessa däck i lager blir bilen stående på däckfirman i flera dagar. Man bör även ha samma slitage på däcken på samma axel om man har fyrhjulsdrift så man kan åka på att byta två däck samtidigt.
Kan det stämma att dessa är nästintill omöjliga att punktera på sidan vid skadegörelse?
#1317648
GATUPLAN skrev: mån 20 maj 2019, 23:43 Kan det stämma att dessa är nästintill omöjliga att punktera på sidan vid skadegörelse?
Absolut inte. Den enda skillnaden är hårdare däcksida (men långt ifrån sabotagesäker) och en extra ring på fälgen som gör det svårare för däcket att krängas av.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]