Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1317762
Lövet skrev:
GATUPLAN skrev: mån 20 maj 2019, 23:43 Kan det stämma att dessa är nästintill omöjliga att punktera på sidan vid skadegörelse?
Absolut inte. Den enda skillnaden är hårdare däcksida (men långt ifrån sabotagesäker) och en extra ring på fälgen som gör det svårare för däcket att krängas av.
OK tack då stämmer inte uppgifterna jag fått att däcksidan är även så pass tjock så att det blir svårt att gå genom med ett vass föremål.
#1317791
GATUPLAN skrev: mån 20 maj 2019, 23:43
Gorban skrev: tis 14 maj 2019, 13:46 RFT eller Runflat är det som i dagligt tal kallas punkteringsfria däck. BMW har haft detta som standard på t.ex. 5-serien i många år. Däcken har styva sidor och det påverkar åkkomforten negativt och ger mer buller. Dessutom är det som sägs ovan så att man ofta inte kan laga dessa däck efter en punktering. Eftersom däckfirman sällan har dessa däck i lager blir bilen stående på däckfirman i flera dagar. Man bör även ha samma slitage på däcken på samma axel om man har fyrhjulsdrift så man kan åka på att byta två däck samtidigt.
Kan det stämma att dessa är nästintill omöjliga att punktera på sidan vid skadegörelse?
Och när de gäller själva slitbanan så ger de inget skydd mot punktering alls. Jag har haft ett antal punkteringar med RFT-däck som resulterade i byte av två däck efter väntetid hos BMW på att få hem däck. Flera gånger var fälgen spräckt så en vanlig däckfirma kunde inte lösa detta. Det måste ha varit kvalitetsproblem med dessa fälgar för jag hade inte kört på något.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]