Sida 2 av 2

Re: Nya "kinadäck" vs beg märkesdäck

Postat: mån 13 maj 2019, 23:32
av EbbevonVolvo
Cotag skrev:En följdfråga: Vem kränger egentligen av däck med mönster kvar och varför gör man det?
Det har jag också funderat på. Bullriga däck, ovala däck eller något annat fel är väl någon rimlig anledning. Annars kan inte jag se varför, ja om man inte har en sponsor...

Re: Nya "kinadäck" vs beg märkesdäck

Postat: mån 13 maj 2019, 23:38
av Malmstroem
Det finns de som har en uppsättning fälgar och två uppsättningar däck. 8.000:- per fälg som någon nämnde är en orsak att snåla. Det är inte alltid den som köper bilen vill fortsätta på det sättet. Säljs bilen på sommaren blir vinterdäcken då över, säljs bilen på vintern så blir sommardäcken över.

Re: Nya "kinadäck" vs beg märkesdäck

Postat: tis 14 maj 2019, 00:01
av Cox
Spelar ingen roll, det är man väl medveten om när man köper bilen. Har man bara råd med kina däck är både bil och däck fel. Man kanske ska fundera på billigare bil och mindre fälgar.

Re: Nya "kinadäck" vs beg märkesdäck

Postat: tis 14 maj 2019, 05:39
av volvofantast
Köp begagnade riktiga däck om du inte har råd med nya,detta för din och andras säkerhet

Re: Nya "kinadäck" vs beg märkesdäck

Postat: tis 14 maj 2019, 07:53
av kicken
Tack återigen, det blir nya :-)

Re: Nya "kinadäck" vs beg märkesdäck

Postat: tis 14 maj 2019, 09:59
av ThomasT
Det konstiga är att kinadäck inte är så mycket billigare... det brukar skilja några hundralappar per däck(för normala storlekar). Jag tror därför att däckverkstäderna har betydligt större marginaler på dessa däck och därför snackar upp dem....

.

Re: Nya "kinadäck" vs beg märkesdäck

Postat: tis 14 maj 2019, 22:10
av ER
8000kr är ju inget att gråta över även om det är långlivat "skräp" som Pirelli Scorpion, gav 12000kr för 4st "små" med dagens mått mätt 235/45-19 Nokian Hakka Black2 när jag bytte bort Pirelli Scorpin Assimetrico Zero som kom med gratis vid köp av Erakir via Volvo. Black2 biter tom bättre i vått gräs och gör inte bort sig i på sandstrand heller direkt då det testats på laglig plats.

Finns fler skäl att byta bort däck tidigare än att mönstret är slut, ta bara "snygga" däck med pilmönster som snabbt blir extremt högljudda när dom slits lite och man får fram klackarna som orsakar ljudet. Kör numer rakmönstrade däck som är tysta ända in i det sista då dom inte får dessa klackar. Värsta däcket alla kategorier jag haft var Goodyear Eagle F1 215/40-17. Tog slut på EN sommar fram och ljudnivån ökade markant efter nån månad när slitaget gjorde sig påmint. Var sugis snurra i den S40:n så inget vilt hjulspinn, bara usla gummin då fälgarna MM Spider styrde valet av gummin och budgeten likt många fortfarande gör där fälg väljs "för stora" och sen skitdäck som är billiga istället för BRA däck och mindre fälgar som är mera avvägda för budgeten. Var inget vidare fäste i dom F1:orna heller för att vara suddgummin då jag haft däck med bättre grepp men ändå räckt längre.

Kinadäck kan jag tänka mig att sätta på släpet och båttrailern, inte på bilen.

Re: Nya "kinadäck" vs beg märkesdäck

Postat: fre 31 maj 2019, 22:42
av Jonas_latt
Finns många bra kina däck också. Jag kör mycket och hårt. Och kör alltid Kina däck.

Sen finns de sämre och bättre däck. Vissa släpper så fort det regnar och vissa funkar riktigt bra.